Cxense Display
Findes i: #68 (September/2012) side 32
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Ida Maria Angelo
   
Den energiske iværksætter Jesper Øhlenschlæger er kendt som en mand med store armbevægelser og et usædvanligt mod. I sin nye bog ”Magtens Korridor” kommer man ind bag facaden i toppen af dansk erhvervsliv og følger med i iværksætterens kamp om at starte virksomhed, lede den og sælge den med succes.

”Langt de fleste erhvervsbøger er skrevet af konsulenter på konsulentsprog. Andre, særligt biografier, er selvforherligende og uden substans. Min bog er en beskrivelse af forskellige forretninger og virksomheder, jeg har startet og solgt med succes. Andre forretninger, der ikke har fungeret. Hvordan foregår det - hvem, hvad og hvor. Det er en bog, jeg håber, vil inspirere til øget entreprenurship i Danmark. Noget vi virkelig savner,” siger Jesper Øhlenschlæger og påpeger, at bogens underforståede budskab også er, at vi må hylde dem, der tager initiativet, og søge at holde de personer tilbage, der gang på gang forhindrer forretninger i at blive gennemført.

”Bogen beskriver også årerne før finanskrisen, og hvordan bankerne agerede. Den tager læseren en tur med ind i finanskrisen, hvor det blæste mest. Jeg har ikke skrevet en lærebog. Det er heller ikke en politisk bog. Men en beskrivende bog. Læseren må træffe sine egne konklusioner,” fortsætter han.

Ligesom alle iværksættere har 42-årige Jesper Øhlenschlæger haft sine op- og nedture. I 2003 stiftede han typehusfirmaet M2, hvor man revolutionerede byggebranchen ved at bygge arkitekttegnede huse til den jævne dansker. I 2007 solgte han sine aktier i M2 og fratrådte som adm. direktør i typehusfirmaet. Derefter kastede han sig over vindmølleindustrien og skabte firmaet Skykon, som gik konkurs i 2010.

”Jeg har haft succes igennem de sidste 25 år. Der har været perioder, hvor partnere har skuffet, eller hvor udefrakommende begivenheder har bevirket, at det ikke gik så stærkt, som jeg havde ønsket. Jeg opfatter ikke selv, at jeg har haft et decideret nederlag. Men der er ting, der ikke er lykkedes for mig som planlagt. Da Skykon gik konkurs, var det et kæmpe gok i nøden. Jeg mistede stort set hele min formue og måtte begynde forfra – i en tid hvor verdensøkonomien stod i flammer,” siger Jesper Øhlenschlæger og fortsætter:

”Men det er ikke således, at jeg er blevet stresset eller deprimeret, men derimod er det i sådanne perioder, hvor min kreativitet har hjulpet mig til nyere og stærkere forretninger. Det handler i sidste ende om at turde – og tro på sig selv. Guldet ligger og venter.”

Jesper Øhlenschlægers tre gode råd til vejen frem for en iværksætter:

”1. Fokus på salg. Rigtig mange planer er gået i vasken, fordi man ikke tester fra starten, om der er et marked. 

2. Hvem er dine partnere? Lad nu være med ikke at ville dele idéen. Det er sjovere at eje en tredjedel af en forretning, der fungerer, kører og vokser, end eje 100 pct. af en lille butik. Sørg for at omgive dig med folk, der virkelig er dine partnere.

3. Køb min bog,” slutter han smilende som den forretningsmand, han nu en gang er.

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign