Cxense Display
Findes i: #50 (Februar/2010) side 31
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Vækstiværksættere er i sagens natur også ledere, selv om det måske ikke først og fremmest er det, man ser sig selv som. Løbe fra det kan vi imidlertid ikke, og derfor er det værd at tage på lejlighedsvis strejftogt ind i ledelseslitteraturen. Lejligheden kunne f.eks. være ikke mindre end tre aktuelle bøger om ledelse: ”Førstehjælp til den nye leder” af Ulrik Lange, ”Lederskabskoden” af Dave Ulrich, Norm Smallwood og Kate Sweetman, og ”Lederens værktøjskasse” af Dion Sørensen.
Er det nyt for dig at have medarbejdere, kunne et sted at starte være ”Førstehjælp til den nye leder”. Det er en velskrevet bog i lille format, der henvender sig til den nye leder. Der tænkes ikke på iværksættere, men på ledere i større organisationer – alligevel kan vi iværksættere sagtens læse med i denne strukturerede og praktisk anlagte gennemgang af de betingelser og udfordringer, man vil møde når man har medarbejdere, der skal ledes. Nogle kapitler er meget myntet på ledere i større organisationer, og dem som går fra medarbejder til leder, men størstedelen af bogen rummer guldkorn også for iværksættere.
Udsynet løftes mindst et par niveauer i ”Lederskabskoden”. Her sætter forfatterne sig for at identificere de grundlæggende regler, som alle fremragende ledere styrer efter, og det vil de gøre ved at ”sammenfatte de mange rammer, værktøjer, processer og undersøgelser, der relaterer sig til ledelse” på bogens lige over 200 sider. Det handler både om at blive bedre leder, og om at opbygge bedre lederskab i sin organisation.
Lederskabskoden forklarer ifølge forfatterne 60-70 procent af det, der gør en leder effektiv. Resten er differentierende faktorer, der varierer med virksomhedens strategi og vision og de individuelle jobkrav. Men at beherske koden er en forudsætning for at opbygge effektivt lederskab.
De fem regler, der gennemgås, er: 1) Form fremtiden, 2) Få tingene til at ske, 3) Engager nutidens talentmasse, 4) Opbyg den næste generation, og 5) Invester i dig selv. Nemme at opliste – sværere at aktivere.
Er dit firma nået den størrelse, hvor der er behov for at øge professionalismen i ledelsen, er dette en vigtig bog. Men den rummer også inspiration og indsigter til vækstiværksættere på tidligere stadier, der gerne vil agere professionelt fra starten.
Hvorfor gøre det sværere end det er i virkeligheden? Det spørger Dion Sørensen, der er ophavsmand til ”Lederens værktøjskasse”. Bogen rummer helt konkrete vejledninger og værktøjer til at håndtere de situationer, man ender i som leder i hverdagen – herunder 90 ledelsesværktøjer som kan downloades via en kode i bogen.
Efter den indledende obligatoriske del om lederens fysiske og psykologiske karakteristika gives  værktøjer til at udvælge andre (ekstern og intern rekruttering), til at levere gennem andre, og til at udvikle sig selv. Dernæst sættes i sidste del af bogen turbo på med opskrifter på at realisere det fulde potentiale.
Bogen er som nævnt meget konkret og fyldt med skemaer, så man kan gå struktureret til værks efter alle kunstens regler. Og som iværksætter ved du sikkert allerede om det er noget for dig...
 

Førstehjælp til den nye leder
af Ulrik Lange, Gyldendal,
131 sider, kr. 200,-
www.gyldendalbusiness.dk

Lederskabskoden – Fem regler for god ledelse
af Dave Ulrich, Norm Smallwood og Kate Sweetman, Gyldendal,
202 sider, kr. 300,-
www.gyldendalbusiness.dk

Lederes værktøjskasse
af Dion Sørensen, LR Business,
245 sider, kr. 460,-
www.lrbusiness.dk

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign