Cxense Display
Findes i: #39 (Januar/2009) side 37
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Det er noget af et minefelt, journalist Karen Lumholt bevæger sig ind i med bogen ”Fra biks til business”. Den handler om, hvordan kvindelige iværksættere kan få gang i væksten, og bare at stille det spørgsmål forudsætter en antagelse om, at kvinder gerne vil vækste med deres forretninger, samt at der er nogle kønsspecifikke årsager til, at mange af dem ikke gør det. Altså sammenlignet med… mænd. Uha uha.
    Forfatteren navigerer nu ganske pænt på denne knivsæg mellem på den ene side at melde ud, at der kunne være noget at lære, og på den anden side at respektere, at nogle kvinder har andre mål end at vokse i ansatte og omsætning. Lumholt har selv begået en række klassiske iværksætterfejl i sin tid som selvstændig, som f.eks. at tage for lidt for sine ydelser eller være for large over for kunden, og i bogen angriber hun de barrierer, som kvinder oplever i højere grad end mænd. Et langt stykke hen ad vejen kunne bogen lige så godt være rettet mod den nye iværksætter, for de iværksætterfejl, der beskrives, er ikke forbeholdt kvinder. Også i form er bogen en gennemgang af  en række af de overvejelser, man møder, når man starter firma fra bunden (og forfatteren er meget glad for at reklamere for de andre bøger i BørsenMikro-serien). At kvinder er målgruppen viser sig derimod ved en fyldig behandling af problemstillingerne omkring at driver virksomhed og få/have børn, samt i forfatterens bearbejdning af holdninger som at ”penge er roden til alt ondt” (det får man altså ikke mænd til at skrive under på… kønsstereotyper eller ej). Har man svært ved at få gang i forretningen, er det en fin lille bog.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign