Cxense Display
Findes i: #18 (April/2006) side 36
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Martin Thorborg
   

•  The best rapper is white
•  The best golfer is black
•  France accuses the US of arrogance
•  Denmark sends a mini-submarine to a desert war.

Sådan indledes bogen Karaoke Capitalism, en hæsblæsende gennemgang af forholdet mellem firma og forbruger, arbejdsgiver og arbejdstager, teknologi og græsrødder, kultur og religion og alt andet der omgiver os og som må siges at være i kraftig forandring.
Jonas Ridderstråle og Kjell Nordström, som begge er forskere på Stockholm School of Economics, og som i 1999 skrev dotcom-biblen Funky Business, har på ny lavet en provokerende, let læst, popsmart bog om det samfund der omgiver os.
»På ny« skal dog tages med et gran salt, da bogen er to år gammel, men jeg læser typisk kun bøger på ferier og holder ikke så mange af dem.
Bogens hovedbudskab er, at verden er fyldt med wannabees og meget få originaler. Mennesker og firmaer verden over kappes om at efterligne hinanden, men det er kun originalerne, der løber med guldet. Med andre ord er det yt at gå i takt med alle de andre slipsedyr. Fremtiden ejes af dem, der bekender sig til den globale verden på en »jeg er mig selv nærmest, og jeg ved, hvad jeg kan og vil«-måde, tilsat en bunke craziness, eller som forfatterne skriver, »Hellere en original fiasko end en kopieret succes«.
Det er i det univers, bogen prøver at give en guideline til, hvad man som individ og virksomhed skal gøre for at leve, overleve og nyde den fremtid, vi alle til dels lever i i dag.

Hvad kan vi som iværksættere lære af bogen?
I fremtiden skal vi i endnu højere grad kæmpe for at beholde talentmassen, som let og ubesværet kan bevæge sig derhen, hvor opgaverne er sjovest og giver flest penge. Samtidig skal vi kæmpe med kunderne, der ikke lader sig gruppere og som hver især vil have tingene på hver deres måde. Forbrugerne bliver endnu mere nådesløse i deres hang til storytelling, individualisering, bæredygtighed og andre ting, der er dyre og besværlige at levere for den middelmådige virksomhed.
For iværksættere giver det nogle enestående muligheder for at tilkæmpe sig marked fra de store, gamle trætte virksomheder, der bliver ledet af bogholdere med blikket stift rettet mod bakspejlet. At ændre en bestående forretning til den ny virkelighed, bliver på ingen måde nemt. Gamle ledere, der blev rekrutteret på deres evner som specialister, vågner op til en hverdag, hvor brancheindsigt er en gammel udgået vare, og empati, coaching og entusiasme er hård valuta. De gamle virksomheder er fyldt med den slags dinosaurer, og det ødelægger deres muligheder for at finde og holde på det talent, der skal til for at producere produkter til fremtidens forbruger.
Innovation er selv sagt i høj kurs, og der skal innoveres hver dag i tæt samspil med kunderne. Der var engang, hvor man kunne lancere en bil hvert 10. år. Nu hedder det som minimum en gang om året. Tag et eksempel som Apple Ipod –  den er kommet i snart ti forskellige udgaver på et par år. Er man som virksomhed ikke gearet til det tempo, er der andre, der er klar til at tage over.
Nå, nu har jeg vist skrevet mig varm, og jeg er ikke engang sikker på, at det hele står i bogen, men det er helt sikkert i svenskernes ånd ;-)

Læs den og overlev den

Bogen er som sådan ikke en iværksætterbog og jeg er egentlig heller ikke super vild med den. Der er alt for meget overfladisk konsulent smartness over den, så jeg var ved at lægge den fra mig flere gange. Men hvorfor anmelder jeg den så egentlig? Ja, det er et godt spørgsmål. Det må være fordi jeg gentagne gange efterfølgende har tænkt på den, og den gjorde mig egentlig i godt humør. Dertil inspirerede den mig til nogle nødvendige forandringer i vores forretning. Men jeg har også lånt den til en god ven, som bestemt ikke var imponeret, så jeg er lidt i vildrede med den.
Nå, nok om alt det. Brug de par hundrede kroner og tre timer, den koster dig, det tror jeg ikke, du vil fortryde. Om ikke andet har du lidt mad til brændeovnen, eller en gave til en du ikke kan lide.

 

www.thorborg.dk
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign