Cxense Display
Findes i: #53 (Maj/2010) side 32
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Hvordan kan det være, at mange af de firmaer, der blev fremhævet som fantastiske og excellente i bøger som ”Good to Great”, ”Build to Last” og ”In Search of Excellence”, i dag kun er en skygge af sig selv – hvis de da overhovedet eksisterer længere? Og hvorfor oplever mange virksomheder, som ikke bekymrer sig synderligt om traditionelle opskrifter på god strategi, at få stor succes? Disse spørgsmål er af udgangpunkterne for bogen ”Return On Strategy”, der analyserer en række europæiske, asiatiske og amerikanske virksomheder for at finde ud af, hvilken x-faktor der kendetegner dem. Tesen er, at store udbytter følger af en kombination af krise og disruptive strategier.
Bogen giver en række praktiske anvisninger på, hvordan man forbedrer udbyttet af sin strategi i kapitler med overskrifter som ”Udnyttelse af kundeholdninger”, ”Gentænkning af produktporteføljen”, ”Optimering af det finansielle kredsløb” og ”Håndtering a teknologikæden”. Inspirationen hentes bl.a. fra virksomheder som Apple, Body Shop, CBB Mobil, Disney, eBay, Facebook, Google, IKEA, Lego, Naturhouse, Nove Nordisk, Paypal, Ryanair, Saxo Bank, Skype, Southwest Airlines, Starbucks, Huawei, General Motors, m.fl. – altså både gamle, veletablerede virksomheder, og nogle med en kortere historie og en nulevende, kendt iværksætter bag.
Forfatterne Michael Moesgaard Andersen, Morten Froholdt og Flemming Poulfelt er alle tilknyttet CBS.

Return on Strategy, L&R Business, 2010, 319 sider, kr. 460,-, www.lrbusiness.dk

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign