Cxense Display
Findes i: #13 (Juni/2005) side 36
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Martin Thorborg
   

Jeg vil lægge ud med en bog af en mine favoritforfattere, nemlig Seth Godin. Seth blev kendt som den hammerdygtige marketingdirektør, som gjorde Yahoo til et af verdens stærkeste brands. Han har skrevet adskillige glimrende bøger, blandt andet om viral marketing, og han barsler snart med en ny bog som du kan læse mere om på hans website: www.sethgodin.com.
Bogen jeg vil anmelde hedder Purple Cow og er to år gammel, men det betyder intet, da det jo ikke er en bog om damemode. Den handler om de store udfordringer man står over for, når man forsøger at trænge igennem mediestøjen for at sælge sine produkter. Almindelig marketing virker ikke længere og den tid hvor man kunne bygge et brand ved at køre en stor portion tv-reklamer, er for længst forbi. Støjen i markedet er så enorm, at man har brug for det Seth kalder for »En Lilla Ko«. Den Lilla Ko er symbolet på den stopeffekt der skal til for at differentiere sin forretning fra alle de andre og få forbrugeren til at købe sine produkter.
Bogen er fuld af gode simple eksempler, der giver god inspiration. For eksempel er der historien om virksomheden Krispy Kreme, som opnår en kraftig viral effekt ved at dele gratis donuts ud når de åbner en ny forretning. Det får folk til kontakte alle deres venner, så de også kan få gratis kalorier, og på den måde får Krispy Kreme uhyre billig og effektiv markedsføring og masser af omtale.
Et andet eksempel handler om en dame, som havde svært ved at finde kunder til sin PR-forretning. Seth rådede hende til at fokusere kraftigt på én branche, hun så kunne bliver ekspert i at rådgive. Hun valgte medicinalbranchen, hvor hun gik til alle messer og undersøgte alt om de forskellige spillere i markedet. Derefter identificerede hun alle medier og journalister og gjorde dem opmærksom på sin eksistens. Hurtig rygtedes hendes ekspertise i branchen. Virksomheder, der for eksempel lancerede et nyt medikament, kunne vælge et generelt PR-bureau, der først skulle sætte sig lidt ind i branchen, eller vælge hende, der allerede var på fornavn med alle relevante journalister. Det giver sig selv hvad de ofte valgte. Strategien virkede, hun fik masser af kunder og kunne oven i købet hæve sin timepris.
Bogen er ikke så lang og da den er fyldt med små cases, er den meget nem at gå til. Den er måske ikke så dyb, men den er super brugbar og yderst relevant for alle der arbejder med forretningsstrategi og marketing.
Seth Godin, ”Purple Cow: Transform Your Business by Being Remarkable”,160 sider, set på www.amazon.dk til GBP 5,59 (lidt over 60 kr.)
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign