Cxense Display
Findes i: #44 (Sommer/2009) side 36
Artikeltype: Bøger
   

HVEM BØR LÆSE DENNE BOG
The 22 Immutable Laws of Branding er en fremragende bog for alle virksomheder, der vil frem i dagens konkurrenceprægede marked. Beslutningstagere kan komme langt ved at forstå reglerne bag, hvad det vil sige at have stor succes med sit brand.

OM FORFATTERNE
Al og Laura Ries er på verdensplan anerkendte markedsføringseksperter. Deres konsulentvirksomhed, Ries & Ries, har hjulpet adskillige Fortune 500-virksomheder med at Brande deres produkter, services og koncepter. De er forfattere til flere bestsellers, og præsenteres ofte i medierne som guruerne inden for marke-ting.

RESUMÉ
Et brand er et ord eller navn, der er synonymt med et produkt, og som giver produktet dets unikke identitet i forhold til konkurrerende produkter inden for samme produktkategori. Det er den måde, brand’et opfattes af forbrugerne på, der bestemmer dets succes og dets evne til at vinde nye markedsandele. Følgende er tre regler fra bogen, der sikrer langsigtet succes med et brand:

1. Hold fokus snævert i det markedssegment som brand’et opererer i. At have et smalt fokus betyder ikke at tilbyde færre produkter eller tjenesteydelser. Det betyder at fokusere på et bestemt område, hvor man specialiserer sig med en vifte af produkter og tjenester.
2. Hold brand-navnet kort og enkelt og sammensæt navnet så det repræsenterer de centrale træk ved produktet eller produktkategorien. Den bedste måde at opbygge et brand på er ved at vælge et navn, så brand’et ejer ordet. Den maksimale effekt opnås ved at ordet er unikt for brand’et og ikke et ord, der også beskriver et andet brand eller et andet produkt eller en anden produktkategori.
3. Design brand-logoet præcist med en perfekt balance mellem at være letlæseligt og have en stærk visuel effekt. Med et brand-logo er det brand-navnet, der giver mening til symbolet eller billedet og ikke omvendt. Design med størst indvirkning er enkle og lette at opfatte og huske.

Lancering af et brand
Uanset hvor kreativ en markedsføringskampagne er, så når brand’et ikke ud til forbrugerne, hvis det ikke offentliggøres og på den måde skaber omtale i aviser, blade, tv og på internettet. Efter offentliggørelsen skal reklamen tage over for at holde brand’et i live. Reklame hjælper til med at beskytte markedsandele i forhold til konkurrenterne, men det hjælper ikke brand’et til at blive førende på markedet.
Når et brand har etableret sin førerposition, så er det denne position, reklamen skal markedsføre. Forbrugerne vælger nemlig normalt det førende produkt i en kategori, og de opfatter virksomheden bag brand’et som den, der tilbyder den bedste kvalitet. Men undgå kun at fokusere på fordelene ved produktet. Det gør forbrugerne mistænksomme. Vejen til at vinde forbrugernes tillid er ved at fastlægge brand’ets bemyndi-gelse på markedet. Den førende position i en produktkategori er bemyndigelse i sig selv.
Der vil komme et tidspunkt, hvor et brand skal udfases. Teknologiske fremskridt vil i sidste ende gøre de fleste ting forældet, men der vil samtidig åbnes en helt ny palette af produktkategorier med nye brands. 
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign