Cxense Display
Findes i: #19 (Juni/2006) side 20
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Martin Thorborg
   

Hold fast, jeg anmelder i dag en dansk bog! Til gengæld er den to år gammel. Så mit mønster med at anmelde gamle bøger er da i det mindste ikke brudt :-) Men det betyder blot, at den er god og gennemprøvet og tilmed nu kan fås til den uhørt lave sum af godt hundrede danske kroner.
Berømmelsens anatomi handler om personlig branding, og det er en disciplin som enhver iværksætter bør mestre. Alle erhvervsfolk ved, at marketing er nødvendigt for at opretholde og vinde markedsandele til sine produkter. Dertil er de fleste enige om, at det at have et stærkt varemærke er meget vigtigt, ikke mindst pga. den stadig stigende mediestøj.
Men som iværksætter er det bare endnu vigtigere, da virksomheden ofte er lig med én selv og måske en håndfuld medarbejdere. Man starter med at sælge sig selv og først derefter sælger man produkter, og derfor er det uhyre vigtigt at have evnen til at sælge sig selv effektivt. Det er også vejen til positiv omtale i medierne, så hvad venter du på? :-)
John de Summer-Brasson bruger otte personer, der på hver deres egen måde er blevet kendte, som cases. Personerne er Karen Blixen, Klaus Riskær Pedersen, Pernille Aalund, Martin
Thorborg, Mærsk Mc-Kinney Møller, Dan Turèll, Jens Ro-mundstad og Dronning Margrethe. Hvis du mener at du så mit navn iblandt, så er det rigtigt. Hvordan jeg skulle fortjene at være med i den forsamling ved jeg ikke helt, men lidt blæret er det da... :-)

Tag-selv-bord af ideer
De otte personer er meget forskellige og har hver deres tilgang til personlig branding. Det viser også, at der ikke en facitliste, men at man kan gøre det på mange forskellige måder. Bogen bliver derfor mere et »tag-selv-bord« af ideer, metoder og strategier, som alle kan tjene til god inspiration.
Jeg lærte selv meget ved at læse om Pernille Aalund og hendes ukuelige væsen. Det er spændende at læse om hvordan en hjemmegående husmor på få år bliver en af Danmarks mest kendte mennesker og samtidig driver tre-fire succesfulde virksomheder, mens hun skriver fire-fem bøger, mens hun opfostrer tre børn, mens hun holder tre-fire foredrag om ugen, mens hun laver tv-programmer...
Også Jens Romundstad, alias Biker Jens, er en historie man kan lære meget af. Som en af de få Robinson deltagere, forstod han at styre medierne og sit personlige brand i sådan en grad, at han har kunnet leve af det i årevis og samtidig får tilbudt nye roller og opgaver i passende mængder.

Lærerig og spændende

Dronning Margrethe er også en spændende case. Hun forstår som en af de få monarker i verden at beholde mystikken, stoltheden og storheden i en »branche« hvor mange andre fejler. Man behøver bare at tænke på det engelske kongehus for at se hvor håndfast og professionelt hun styrer den illusion, et kongehus er i dag.
Bogen er ud over at være lærerig også spændende læsning. Man korser sig over Riskærs yuppie-eskapader, forundres over de bløde sider af Biker Jens, fascineres af den eksotiske Karen Blixen, overraskes over superiværksætteren Pernille Aalund, forøger sin respekt for Dronningen, tager hatten af endnu engang for Hr. Møller, inspireres af onkel Danny og ryster på hovedet af Martin Thorborg ;-)
John de Summer-Brason, som for øvrigt er en trofast Amino-debattør, har lavet en spændende og velskrevet bog, som enhver iværksætter bør læse. Man skal dog være opmærksom på, at John er akademiker med stort A og det betyder at bogen flyder over med fremmedord som let kunne være erstattet af almindelige danske ord. Men i akademikerkredse er det jo »comme il faut« at tale lidt P1-agtigt, men når det så er sagt, kan jeg varmt anbefale den.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign