Cxense Display
Findes i: #73 (Marts/2013) side 18
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Jakob Engel-Schmidt
   
Strisseren fra Samsø, Lars Bom, udløser faldskærmen og falder gennem taget ned i reklamestudiet. Dækket af støv og tapetrester rejser han sig op, kigger med sit skæve smil ind i kameraet og siger: ”Jeg vil bare sige, at Onfone bliver en del af YouSee”. Du har måske set reklamen i TV. Det har IVÆRKSÆTTEN og bringer i den forbindelse et eksklusivt interview med en af det danske iværksættermiljøs vidundersønner, Morten Strunge.

 

IVÆRKSÆTTERENs udsendte møder direktør og superiværksætter Morten Strunge i det nye hovedkvarter på Teglholmen i København. Her har Onfone indgået registreret parforhold med YouSee med den klare målsætning om at erobre højere markedsandele og realisere oplagte synergier mellem en stærk palette af indhold og potentielle mobile forbrugere. Der er dog stadig mærkbar forskel på medlemmerne af den nye sammenbragte familie.

Receptionen i stueetagen er præget af pæne møbler og C20 mentalitet. En formel receptionist tager imod og beder mig vente. Inden længe dukker hovedpersonen op og viser mig gennem bygningen ind til Onfone. Virksomhedens flere end 200 medarbejdere hygger sig i store åbne kontormiljøer, hvor bassen dunker fra massive højtalere og store plakater med Lars Bom giver indtryk af et ungdommeligt dynamisk miljø. ”Det er lidt mere kontrolleret på de andre etager,” griner Morten Strunge og byder mig velkommen på sit kontor.

 I hjørnet hænger der en boksebold, mens eneste ting på skrivebordet er en Mac computer og lidt spredte papirer. Udenfor sidder medarbejder i aldre og snakker højlydt i deres headsets.  I det hele taget fremstår direktøren for landets hurtigst voksende mobilselskab afslappet og åben, da vi sætter os til rette og begynder interviewet.

Utallige aviser har fortalt historien om, hvordan en ung Morten Strunge som ung skoleelev stiftede sin første virksomhed og ansatte venner til at lave hjemmeservice. Ligeså mange har beskrevet udviklingen fra konkursramt eksejer af en telefonforretning til megasuccesfuld stifter af Onfone.

IVÆRKSÆTTEN er mest interesseret i at vide, hvordan det føles at gå fra enevældig succes til direktør med reference til TDC-toppen og nu sammenbragt familie med YouSee.

”Der er stor forskel på de to virksomheder. Jeg vil dog sige, at sammenlægningen betyder, at YouSees striber er blevet mere blå, smiler Morten Strunge og henviser naturligvis til de velkendte Onfonefarver og YouSees stribede logo.

 

 

Underholdning som forbrugeren vil

Teleindustrien og underholdningsbranchen gennemgår i disse år en rivende udvikling. Hovedparten af vores læsere har sikkert bemærket, at ”on-demand tjenester” som Netflix, HBO Nordic og Viaplay har gjort deres indtog på det danske marked, og i disse måneder giver de traditionelle udbydere kamp til stregen med prisbillige netbaserede alternativer.

”Customized Content på mobile platforme er fremtiden. Derfor er matchet mellem YouSee og Onfone så fremragende,” fortæller Strunge entusiastisk, da jeg spørger ind til rationalet bag det arrangerede ægteskab.

”Brugernes frihed til selv at at vælge hvad, hvornår og hvordan bliver et afgørende konkurrenceparameter i fremtiden. Kombinationen mellem Onfones evne til at skaffe brugere og YouSees indhold skaber fremtidige konkurrencefordele, som bare venter på at blive realiseret,” forklarer Strunge.

 

Hjertebarnet

Nyinformeret om bevæggrunde for Lars Boms faldskærmsudspring, taler vi videre om tilværelsen som iværksætter og nu tidligere ejer af Onfone. Velunderrettede medier mener at vide, at Morten Strunge og de oprindelige investorer bag Onfone blev forgyldt med et trecifret millionbeløb efter salget til TDC. IVÆRKSÆTTERENS udsendte interesserer sig ikke for Morten Strunges privatøkonomi, da det kun er fair, at succesfulde iværksættere gennemfører exits med stor økonomisk upside. Derimod er vi mere interesserede i at vide, hvorfor han ikke for længst har forladt direktionsgangen og er rykket videre med et iværksætterprojekt.

”Det er selvfølgelig anderledes at være en del af et professionelt ledelseshold og gå til direktionsmøder i stedet for at træffe hurtige beslutninger selv,” fortsætter Strunge, som dog virker temmelig tilfreds med den nye tilværelse. ”Jeg udvikler mig jo også og lærer en hel del af den nye arbejdsform,” lader han forstå.

”Onfone har i rigtige mange år været det vigtigste i mit liv. Man opnår ikke succes uden at kæmpe røven ud af bukserne dag og nat. Jeg brænder for Onfone og gør det stadig, selvom vi har vokset os større og efter sammenlægningen med Yousee måske blevet en smule mere corporate end i begyndelsen,” fortæller Strunge, som dog stadig brænder 100 % for Onfone.

På trods af det fortsat store engagement i Onfone/YouSee har Morten Strunge fundet tid til at engagere sig i en række andre projekter. Virksomhedsporteføljen omfatter således både mikrobryggeriet Stronzo og delikatessefavoritten Agnes Cupcakes.

 

Røvhul på italiensk og tøsede cupcakes

Stronzo betyder røvhul på italiensk og er samtidig navnet på det mikrobryggeri, som Morten Strunge ejer sammen med sin bror.

”Min bror er selvlært brygger og havde gennem længere tid eksperimenteret med sin egen øl. På et tidspunkt viste han mig en forretningsplan, som egentlig virkede ret interessant.

På få år har udviklingen taget fart. I dag kan du finde Stronzo-øl på hylderne i Dansk Supermarked, SuperBest, det lokale værtshuse og en lang række specielforretninger. Derudover er det lykkedes at opstarte en fornuftig eksport, hvor særligt de italienske forbrugere har taget kærligt imod bryggen med den småupassende navn. 

Satsningen på de gyldne gourmetdråber undrer iværksætterens udsendte, som har læst mere end én artikel om mikrobryggerier på randen af konkurs og en branche i krise.

”Det er ingen tvivl om, at branchen er presset, og der er behov for en ny forretningsmodel for at få succes. Kombinationen af volumensalg til større aftagere og værdisalg til restauranter og specialforretninger har skabt en fornuftig forretning med den nødvendige skalerbarhed.”

Artiklens forfatter har god forståelse for familien Strunges forkærlighed for gyldne dråber med urbane Hornsleth-etiketter. Forfatteren er straks mere i tvivl om det mandige i at lave cupcakes. 

”Der er meget langt fra telefonabonnementer til cupcakes. Hvad fik dig til at gå ind i Agnes?”, spørger jeg derfor diplomatisk.

”Jeg bor ved siden af en af forretningen, men havde aldrig været derinde, før jeg læste om virksomhedens økonomiske problemer. Der var dog åbenlyst, at brandet havde et stort potentiale. Da Agnes efter en meget uheldig omgang pressehåndtering og længere tids økonomiske vanskeligheder gik konkurs, slog jeg til. Konkret brugte jeg en uge på at dykke ned i forretningen og gennemanalysere produktion og omkostninger. Det stod hurtigt klart, at der var et stort potentiale,” forklarer Strunge med gennemseriøs forretningsmine.

”I dag er forretningen blevet optimeret på flere fronter, hvorfor det nødvendige turn-around skrider planmæssigt frem,” fortsætter han og fortæller om de tre nuværende forretninger, som ligger strategisk placeret i København. 

Strunge understreger dog, at Agnes Cupcakes er en investering med en økonomisk målsætning – sådan må det være.

 

Samfundsengagement

Strunge er ikke, som andre iværksættere, stærkt profileret i samfundsdebatten. Selvom de vanlige og obligatoriske profilinterviews er skrevet både for- og bagfra, kender offentligheden kun lidt til den unge topchef med de store ambitioner.

”Den offentlige debat handler i høj grad om manglen på arbejdspladser og den sløve økonomiske vækst. Som direktør og iværksætter har du skabt flere end 250 jobs og bidrager gavmildt til samfundet. Føler du, at din indsats bliver værdsat tilstrækkeligt?” spørger jeg.

”Både ja og nej – jeg synes egentlig, at vi har et godt samfund, hvor den enkelte dansker får meget for sine skattekroner. Dog synes jeg, at man i højere grad burde belønne mennesker, der tager chancen og skaber værdi for hele samfundet ved at åbne nye virksomheder. Husk på, at de fleste tager en kæmpe chance og risikerer at miste alt,” fortæller Strunge, som dog ikke virker synderligt interesseret i emnet.

Når alt kommer til alt, er virksomheden jo det vigtigste.

Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 73. Magasinet udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 50 kr. Abonner ved at klikke her

 

Relaterede

Opfinder på glatis (1) // Er du fri agent eller iværksætter (1) // Iværksætterfamilie holder tiden (1) // Iværksætter eller entrepreneur (1) // Georg Georgløs'ernes mekka (1) // Dette er ikke et trickfoto (1) // Innovationsmiljøerne skaber værdi (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Sådan laver du en prototype (1) // Isterningemanden (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // Højt at flyve (1) // Sæt det sociale i fokus (1) // Kvinder smager på succesen (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Livtag med forretningsmyter (1) // Vakuumpakket iværksætteri (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Mød din kunde (1) // Venturemilliarder skaber vækstdrømme (1) // Du kan sikre dig kontant betaling for dit arbejde (1) // Imperium med vokseværk (1) // Køge Iværksættermesse (3) // På kursus med statstilskud (1) // Kunsten at vinde englenes gunst (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (2) // Sådan får du dine produkter hjem fra Kina - til tiden, og i rette kvalitet og pris (1) // Sprogøre for musik (1) // Anekdoter fra venturekapitalens barndom (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (2) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Mød Jesper Buch - manden med opskriften på succes (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Unboss dig selv og din organisation (2) // Fra virksomhedsleder til iværksætter på en weekend (1) // Ideerne kommer af sig selv. Resten er hårdt arbejde (1) // Tøjdesigner pimper campingvogne (2) // Det er aldrig for tidligt at blive iværksætter (1) // Millionær uden forretningsplan (1) // Gamle vaser i nye striber (2) // Pistoler, piger og pilsnere (2) // Iværksættermentor (1) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // Bliv synlig i det digitale landskab (1) // They can shout: Graduateland (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign