Cxense Display
Findes i: #70 (November/2012) side 18
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Peter Mathiasen
   
Efter at have domineret de danske hitlister i App Store og på Android markedet igennem de seneste to år er eTilbudsavis ved at være klar til at kaste sig over udlandet. Men når hitlistekrigen raser, må man sætte alle kræfter ind for at vinde brugernes gunst og undgå at blive en døgnflue.

En sen nattetime den 8. april 2011 sad Morten Bo i Florida med sin computer i skødet. Han havde brugt en del af sin familieferie på at færdigprogrammere de sidste detaljer i den app, som han og hans makker Christian Birch havde arbejdet på i mere end et halvt år. Da de sidste detaljer var på plads, tøvede Morten Bo et kort øjeblik, inden han trykkede på ”Publish”. Han klappede sin bærbar sammen, slukkede lyset og lagde sig til at sove. Imens Morten Bo lå i sin seng og sov i Florida, sad Christian Birch på den anden side af Jorden og så deres nyfødte iPad-app, eTilbudsavis HD, klatre hurtigt op ad den danske iTunes-hitliste. 

”Jeg sad og fulgte med på min computer, og jeg kunne se, at den stille og roligt bevægede sig op imod toppen. Jeg prøvede at ringe til Morten, men han tog ikke telefonen. Det var vildt fedt,” fortæller Christian Birch begejstret.

Med en opdatering af hitlisten hver halve time kunne Christian Birch se, hvordan deres utallige timer foran skærmen bar frugt. eTilbudsavis var kun lige landet på iPad-platformen - men den var kommet for at blive.

”Når man først ligger nummer 1, så får man ti gange mere eksponering, end hvis man ligger nummer 2, fordi man bliver et fremhævet ikon i App Store og på telefonerne. Men det, der var næsten endnu federe, var, at den blev liggende i toppen i flere uger,” fortæller Christian Birch.

”Vi fik omkring 400 mails om dagen, fordi vi havde lavet en funktion i app’en, hvor forbrugerne kunne skrive til os, hvis de manglede en tilbudsavis. Så det væltede bare ind med e-mails omkring, hvilke tilbudsaviser der manglede, og så skulle vi virkelig i gang med at arbejde. Så det var ikke så meget ferie for mig,” griner Morten Bo og fortsætter: ”Men det var bare fedt. For det giver lysten til at lave en ny og bedre version. Så det var fantastisk!”

En personlig tilbudsavis

eTilbudsavis er en gratis app, der gør det muligt at finde tilbud i nærheden af, hvor man er, hvad enten man benytter en computer, tablet eller smartphone. App’en gør det muligt at bladre digitalt i alle de aktuelle tilbudsaviser, der normalt fylder postkassen flere gange om ugen.

”Hver husstand i Danmark får omkring 60 kilo reklamer ind ad brevsprækken om året. Det svarer til vægten af et komfur. Så det mente vi, at man burde kunne gøre på en smartere måde. Derfor udviklede vi noget software, der kan strukturere en helt almindelig PDF-tilbudsavis og trække tilbuddene ud af den. På den måde kan vi gøre tingene søgbare, for så på den måde at kombinere tilbuddene med butikkernes adresser og derved fortælle folk, der står og søger på tilbuddene, hvor der er tilbud på netop denne vare i nærheden af dem,” lyder forklaringen fra Christian Birch.

Mændene bag eTilbudsavis er 23-årige Christian Birch og Morgen Bo. De har begge gået på HHX på Aalborg Handelsgymnasium, hvor de er blevet undervist i Innovation og iværksætteri og har deltaget i Company Programme, der er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise. Allerede i gymnasieårene var de i fuld gang med at skabe andre internetbaserede platforme, men det var først, da de solgte én af deres tidligere platforme, at de begyndte at kunne fokusere på deres seneste projekt: eTilbudsavis. I begyndelsen sad de begge foran skærmen og programmerede uafbrudt, men i dag står Morten Bo for programmeringen, og Christian Birch er ansvarlig for salg og virksomhedskontakt.

Den vigtige beslutning

Efter studenterhuen kom i hus, flyttede Christian Birch til Aarhus, da han blev optaget på jurastudiet. Morten Bo manglede stadig sit sidste år på Aalborg Handelsgymnasium. Da Morten Bo var færdig på HHX, droppede Christian Birch ud af jura for at læse datalogi i Aalborg sammen med Morten Bo. Men for Christian Birch blev det et kort bekendtskab med datalogistudiet. I stedet kom han ind på International Business på CBS, men selvom det var en spændende uddannelse, så var det stadig projektet om eTilbudsavis, der trak mest i ham. Og det samme gjaldt for Morten Bo.

”Jeg fortsatte på datalogi, men jeg brændte ikke så meget for det. Jeg har altid haft følelsen af, at jeg ville have mit eget, jeg vil ikke have, at der er nogen, der står og fortæller mig, hvad jeg skal gøre. Jeg vil hellere sidde med hænderne nede i det og udforme noget. Til sidst tog jeg valget sammen med Christian om, at vi skulle satse på projektet. For vi troede virkelig på idéen, og vi var overbeviste om, at det virkelig kunne tage fart,” erindrer Morten Bo.

”Så gav vi det et år. Vi fik en garanti fra Teamworkers, der tidligere havde købt én af vores platforme, om, at de godt ville sørge for, at vi havde nogle penge at gøre med i det stykke tid. Jeg tror, det var omkring 5.000 kroner om måneden – nærmest SU-lignende tilstande,” fortæller Christian Birch, der i dag læser HD i weekenden.

”Jeg var nødt til at låne penge af mine forældre for at få det til at fungere. Vi var helt nede og skrabe. Vi stod begge lidt i gæld til vores forældre, fordi vi havde lånt penge til forskellige ting. Men vi blev ved med at arbejde – også selvom vi ikke engang havde lanceret endnu. Fordi vi bare troede 100 % på idéen. Vi skulle træffe et valg og sige ”Det er det hér, vi gør”. Og det var nok det sværeste,” fortæller Morten Bo.


Farvel til fyldte postkasser

I august 2010 så eTilbudsavis for første gang dagens lys. App’en blev lanceret som hjemmeside og til iPhone, men det var ikke kun iPhone-brugerne, der havde fået øjnene op for den pengesparende app. Medier som Ekstra Bladet og Nordjyske kastede opmærksomhed efter eTilbudsavis, og al opmærksomheden var kun med til at sikre app’ens placering som én af de mest populære i Danmark. Midt i december blev eTilbudsavis også tilgængelig på Android-markedet, og den er i dag én af Danmarks mest populære Android-apps. Samtidig fortsatte eTilbudsavis sine bedrifter iTunes Store. I januar 2011 var eTilbudsavis den mest populære danskudviklede app til iPhone og Android på hitlisterne.

”Det var ikke bare en døgnflue, som folk hentede og afinstallerede igen. Folk blev ved med at sprede den, og den lå på Top 10 i omkring to måneder. Nu ligger den stadig ekstremt højt, men der er så mange, der har den, så der skal en del mere momentum til at drive den opad igen,” konstaterer Christian Birch.

”Man ser tit en app, der virkelig er en døgnflue – et spil for eksempel – kommer op og klarer sig rigtig godt i den første uge, og så er det bare nedad igen. Men vores app er virkelig unik i forhold til, at indholdet bliver opdateret hele tiden, ligesom der vil være et konstant behov i husholdningen for at spare tid, penge og transport i hverdagen,” uddyber Morten Bo.

En app på brugernes præmis

Både iPhone, iPad og Android-brugerne har taget eTilbudsavis-app’en til sig. Og langt størstedelen af brugerne er tilfredse med app’en. Android-versionen har en gennemsnitlig rating på 4,4/5 efter flere end 4.500 anmeldelser. Men selvom størstedelen af anmeldelserne er positive, så er der også enkelte negative 1-stjernede anmeldelser i bunken. Men det går ikke programmør Morten Bo synderligt meget på.

”Det rør kun mig, hvis det er konstruktivt, og hvis det passer. For eksempel hvis en bruger skriver, at app’en er nede, eller hvis de skriver, at der mangler en funktion, og at vi får den sidste stjerne, når den funktion bliver integreret, så er det bare fantastisk. Så har man noget at løbe efter på den front,” forklarer Morten Bo og fortsætter: ”Med fare for at lyde arrogant, så er det jo ikke særlig fedt kun at få 5-stjernede anmeldelser. For så er du færdig. Der bliver nødt til at være noget konstruktivt kritik, så vi kan forbedre os hele tiden.”

Rygklap og priser

Måneden efter tikker der en e-mail ind i indbakken, der skaber ekstra godt humør på kontoret.

”Lige pludselig kom der en mail, hvor der stod, at vi var nomineret til e-handelsprisen for ”bedste mobile e-handel”. Så måtte vi jo hellere komme ind og fortælle dem omkring vores produkt,” lyder det fra Christian Birch.

Men det var langt fra kun juryen fra e-handelsprisen, der var imponeret over eTilbudsavis. Blot 20 timer efter iPad-lanceringen i april 2011 var app’en den mest populære i Danmark. Den fastholdt førstepladsen i flere uger, og den blev hængende i top 10 i flere måneder. Måneden efter vandt eTilbudsavis e-handelsprisen 2011 i kategorien ”Mobil e-handel”, hvor blandt andre DSB og EasyPark også var nominerede.

”Da vi så kom derind, sad der alle mulige store folk inden for it¬¬-branchen. Men vi gav den bare gas med at fortælle dem, hvad vores tanker var, og de valgte så at lade os vinde, fordi vores drive, og den måde vi lavede tingene på, var så speciel,” fortæller Christian Birch.

Vind i sejlene

Efter den store succes valgte de to nordjyske drenge at hive pløkkerne op af den Nordjyske muld for at flytte deres virksomhed til Herlev. Nærmere bestemt til de samme lokaler, hvor Den Blå Avis i en længere årrække havde fast hovedkvarter. Og valget af det nye hovedkvarter var ikke tilfældigt. For i februar indtrådte det tidligere makkerpar bag Den Blå Avis, Karsten Ree og Frank Ludvigsen i ejerkredsen i eTilbudsavis. Det har givet Christian Birch og Morten Bo mulighed for at træde et skridt tilbage fra ledelsesniveauet, så de kan bruge endnu mere tid på at knokle løs på udviklingen af eTilbudsavis.

”Vi synes jo, at det er fedt, hver gang der kommer en ferie eller en helligdag. For det sætter os bare foran, for der holder vi ikke ferie. Der sidder vi bare og arbejder. Så hver gang, der kommer en ferie eller helligdag, så føles det sindssygt godt. Så er vi virkelig langt foran alle de andre, når vi bare sidder og arbejder igennem. Og det giver os typisk en uges forspring.” fortæller Christian Birch, inden Morten Bo tilføjer:

”I sommerferien fik vi for eksempel lavet Windows 8 app’en færdig. Samtidig giver det også virksomheden lidt mere kant i forhold til andre etablerede virksomheder, fordi vi er iværksættere. Vi har erkendt, at man er nødt til at arbejde 24/7 for at få det til at fungere. I weekenderne, hvor folk normalt stempler ud fredag kl. 16, så sidder vi bare og arbejder videre og giver den gas. Det er der, hvor vi adskiller os lidt, synes jeg,” lyder det fra Morten Bo.

Software i verdensklasse

Siden Christian Birch og Morten Bo for alvor knækkede koden og fandt ud af, hvordan de kunne plukke tilbuddene ud af tilbudsaviserne og integrere dem i app’en, har de fået en del opmærksomhed fra flere virksomheder.

”Der var en masse kæder, der kunne se, at det er en fed software, der ligger bag. Man kan både bladre og zoome i tilbudsaviserne, og den software var der flere kæder, der kunne se, at de gerne ville bruge i deres eget univers. Eksempelvis er det vores software, man finder i blandt andre Rema 1000 og KIWI Minipris’ app. Det er os, der leverer hele indholdet,” fortæller Christian Birch. eTilbudsavis har altid skulle være en gratis app, og det har på intet tidspunkt været hensigten, at den skulle koste noget.

”Det ville være lidt paradoksalt, at man skulle tage penge for en app, der forsøger at få dig til at spare penge. Det skal jo helst bare være gratis, så man kan komme i gang med at spare penge med det samme,” griner Morten Bo.

”Det vil altid være gratis for forbrugeren. Vi vil jo bare gerne lave en fed platform, som man vil bruge i sin dagligdag,” understreger Christian Birch.

Cadeau fra Kulturministeriet

eTilbudsavis familien bliver langsomt udvidet. For tiden har de én fuldtids programmør ansat, og senere skal der findes to udviklere, hvor den ene skal være skarp omkring Android-udvikling.

”Vi har skabt en stemning, som bærer præg af, at det er start-up – altså lange timer sammen med os. Det er også noget vi spørger alle om, når vi har jobsamtaler, om de rent faktisk kan forestille sig, at have det arbejdspres,” fortæller Morten Bo.

Omkring iPhone-app’ens årsdag i august 2012 rundede eTilbudsavis 500.000 downloads i Danmark. Samtidig nominerede Kulturministeriet app’en til World Summit Awards, der er en verdensomspændende konkurrence, hvor verdens bedste elektroniske opfindelser bliver belønnet.

”Det er ret fedt, at Kulturministeriet har sagt, at eTilbudsavis er det bedste indhold på mobile enheder i Danmark. Så skal vi konkurrere med resten af verden om at vinde det. Men bare det at være nomineret er fedt,” lyder det fra Christian Birch.

Allerede nu er app’en nået ud til langt over en halv million brugere, og med World Summit Award-nomineringen vil den også få en del international omtale. Men Christian Birch og Morten Bo har ikke brugt så meget som én krone på markedsføring. Og det lader til, at det heller ikke blive nødvendigt i fremtiden. For eTilbudsavis blev i september lanceret til Windows Phone med opbakning fra Microsoft og Nokia, som er blevet fans af eTilbudsavis-konceptet. eTilbudsavis var sågar launch partners, da Windows 8 landede den 26. oktober i år. Og med Windows og Nokia i ryggen er Christian Birch og Morten Bos næste mål: Det store udland.


Europæere vil også spare penge

Efter to år med massiv succes inden for Danmarks grænser er det nu det store udland, der kalder. Christian Birch og Morten Bo har allerede Norge, Sverige, Holland, Tyskland og Finland i kikkerten.

”Vi har en del at bevise. For der er mange, der påstår, at det kun er os danskere, der er vilde med tilbud, og at man ikke er det i resten af verden. Så jeg tror, at vi har brug for at komme ud og bevise, at der er et universelt behov at kommunikere de gode tilbud. Der vil vi gerne bevise, at det også sagtens kan fungere i andre lande,” slår Morten Bo fast.

Og selvom det snart er to år siden, Morten Bo trykkede på ”Publish” for første gang, så er eTilbudsavis stadig én af de mest populære apps i Danmark. I løbet af 2013 vil han komme til at trykke på ”Publish” endnu flere gange. Og imens eTilbudsavis kæmper mod andre apps på alverdens hitlister, så sidder Christian Birch og Morten Bo fortsat i deres base i Herlev og udtænker nye planer for at gøre eTilbudsavis endnu bedre.

Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 70. Magasinet  udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 50 kr. Abonner ved at klikke her

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign