Cxense Display
Findes i: #4 (November/2003) side 34
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Det lille iværksætterteam bag Immediad har indtil videre tiltrukket tre millioner kroner i venturekapital til den nært forestående lancering af et højteknologisk medieprojekt. Produktet er stadig hemmeligt, men Iværksætteren har fået lov til at løfte en lille bitte flig af det stramme slør… Jesper H. Andersen har mødt en af drengene.

Jeg har fået klare instrukser om, hvor meget jeg må røbe, siger Max Tobiasen, en af tre iværksættere bag opstartsvirksomheden Immediad, som Iværksætteren har sat stævne en lørdag formiddag på en café i centrum af København. Det er nemlig endnu ikke offentligtgjort, hvad det helt præcist er for et produkt, som Immediad er ved at klargøre til lancering i deres lokaler i forskerparken Symbion. Men det øger unægtelig interessen, at ikke mindre end tre forskellige investorer har smidt tilsammen 3 millioner kroner efter iværksættervirksomheden. Dorte Wiene fra Connect Denmark var heller ikke sen til at anbefale nærværende blad at tage en sludder med Max Tobiasen. Hun har læst forretningsplanen, og hun er ikke den der uddeler lovord til højre og venstre hvis ikke der er grund til det. Eller sagt med andre ord: Der er mange der har store forventninger til Immediads fremtid.
Det ser nu ikke ud til at røre Max Tobiasen, som han tager en slurk af sin kaffe for at kick-starte iværksætterlegemet efter gårsdagens bytur. Han virker i det hele taget ikke som den type, der får stress, som en anden en nok ville hvis man var medansvarlig for forrentningen af så mange af andre folks kroner.
»Arbejdet er super tidskrævende, men også frit. Man kan godt gå om aftenen, men så er bunken bare større når man kommer tilbage. Men det er lækkert at kunne disponere sin egen tid,« siger Max Tobiasen.
»Vi bestemmer selv tempoet og afpasser det med hinanden. Men investorerne skal selvfølgelig være tilfredse,« tilføjer han.

Den lille bitte flig...
Det er Max Tobiasen selv der fik ideen til Immediad. Han er projektets primus motor, uddannet økonom og med tidligere iværksættererfaringer i bagagen. Teknikeren i Immediadteamet, Nikolaj Friis Møbius, havde for sjov lavet den teknologi, som produktet er baseret på, og vist den til Max Tobiasen. Det satte straks hans iværksætterhjerne i kreative svingninger. »Det kan vi bruge til noget,« tænkte han.
Grundproduktet er en ny displayteknologi, der er lysstærk og gearet til effektiv markedsføring – og mere får vi ikke lov til at fortælle før Immediad er helt klar til at offentliggøre projektet. Konceptet har i øjeblikket ingen direkte konkurrenter, selv om der findes substituerende produkter. Men det er især prisen, som folkene bag Immediad satser på vil gøre det nye medie attraktivt.
Og tag i øvrigt ikke fejl af ambitionerne:
»Vi er ambitiøse med projektet. Det er skalerbart, og vi lægger op til, at det skal internationaliseres. Nu laver vi det i det små, men vi tænker hele tiden over hvordan det vil fungere internationalt.«

Et stærkt team
Immediadteamet er superforskellige både som mennesker og i kompetencer.
»Det gør det sværere at få det til at fungere, men da først ansvarsområderne var blevet afgrænset så har det fungeret supergodt. Vi kan det hele fordi vi er forskellige, og det gør os meget stærke,« siger Max Tobiasen.
Den sidste Immediad-iværksætter hedder Jens Peter Nielsen, cand.merc. med iværksættererfaring og den ansvarlige for salg og markedsføring.
Teamet har i sidste runde kapitaltilførsel fokuseret på at få en investor der også kan tilføre viden på de områder hvor Immediad ikke selv er stærke.
»Det er alfa og omega at fokusere på, hvad vi ikke kan og finde en investor der kan det. Det vi efterspurgte hos vores investor var viden om, hvordan vi udviklede organisationen, hvordan vi kunne styre det. Vi har et godt produkt, men hvordan får vi sat det i system og får det solgt bredt ud,« siger Max Tobiasen.
Den investorprofil matchede Media Development Partners, som Immediad mødte gennem Connect Denmark. De trådte ind med tredje runde af kapital sammen med Symbion og Global People, som er en anden iværksættervirksomhed, der ikke kun er kommet med kapital, men også har hjulpet med at få struktureret salgssiden.

Organisering af en succes
Immediad satser ikke på at opbygge en stor organisation. Tværtimod er så mange opgaver som muligt lagt ud til eksterne samarbejdspartnere.
»Vi har blandt andet outsourcet salg af systemet, servicering af skilte, produktion af teknikken og produktion af indhold til skiltene. De fleste opgaver er outsourcet efter princippet no cure, no pay. På den måde får vi pengene til at strække længere, da vi ikke skal ansætte folk. Vi skal heller ikke fyre folk, hvis vi ikke når vores mål.«
På spørgsmålet om, hvordan det kan lade sig gøre at outsource når man ikke har nogen indtjening svarer Max Tobiasen:
»Vores partnere tager en stor risiko fordi de kan se det gode i ideen. Mange af dem har lagt store ressourcer i det.«
Han fremhæver også sine tidligere iværksættererfaringer som årsag til, at tingene nu ser ud til at lykkes for Immediad.
»Det betyder enormt meget, at vi har prøvet noget før. Mit første firma var også gået bedre, hvis jeg havde haft den erfaring som jeg har nu. Anden gang man starter op er man mere end dobbelt så god. Man kan med det samme se hvilke kompeten-cer der er brug for, og hvorfor investorerne siger nej. Vi har også undgået at hyret så mange dyre konsulenter og i det hele taget passet bedre på pengene.«

Spaghetti og tunmader

Selv om Immediad nu har penge nok til at lancere produktet, var det en sej kamp at komme så vidt.
»Det var en enormt hård første fase. Vi havde ingen opsparing og ingen indtjening. De første to år levede vi af spaghetti med parmesan og tunmader – og en velvillig bank,« fortæller Max Tobiasen.
»Vi har været enormt stædige og ikke tænkt på at vi manglede penge. Det skulle bare gå, så vi måtte leve af ingenting.«
Max Tobiasen beskriver det første halve år i Immediads liv som kaotisk, men derefter faldt brikkerne på plads, så de kunne arbejde systematisk.
»Det er vigtigt at lægge planer. Det første halve år blev forretningsmodellen til og vi fandt ud af, hvem det var der skulle købe vores produkt,« fortæller han.
»Så fik vi et Springboard hos Connect. Vi havde en klar idé om, hvad vi ville, og fik den prøvet med øjne udefra. De fleste ting der kom på bordet ved Springboard havde vi allerede overvejet, men panelet sagde også nogle ting, som var nye for os,« siger Max Tobiasen og tilføjer, at Immediad blev på samme kurs efter Springboardet.
Med den investering, som blev sikret gennem Connect-kontakten, er Immediad tæt på at kunne lancere sit produkt. Salget er er så småt sat i gang – og ifølge Max Tobiasen er interessen stor. Forhåbentlig en indikation på, at Immediads nye high-tech medie får en god modtagelse – om det vil du kunne læse i et af de kommende numre af Iværksætteren.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign