Cxense Display
Findes i: #61 (Oktober/2011) side 20
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Morten Thomsen
   
Graduateland sørger for at matche nyudklækkede kandidater med hungrende virksomheder på tværs af landegrænser. De har 50.000 jobsøgende i databasen fra over 190 lande og er på vej til at få universiteter ind i stalden. Men bag facaden står en række fattige unge mænd, der holder til på Islands Brygge i København.

På poolbordet ligger en kø og den hvide kugle. Pulverkaffen bliver rørt rundt i koppen, mens pop-musikken spiller på anlægget. I skabet bliver sodavandene kølet ned.

”Vi arbejder jo 70 timer om ugen, så man skal kunne holde ud og være her,” forklarer Patrick Lund, der er en af stifterne af Gratuateland.com – en karriereportal for studerende og nyuddannede.

Portalen er ligesom stifterne forholdsvis ung. Og begge er inspireret af virksomheder som Google og Facebook, som de så ud i deres opstartsfaser.

Der sidder omkring 14 unge mænd under 30 år og knokler foran computeren. Nogle i praktik. Andre på deltid. De fleste er ulønnede, men alligevel kommer der flere og flere til, fordi de tror på konceptet.

”I øjeblikket har vi ikke nok kontorstole. Folk sidder på vores spisebordsstole, for vi kan faktisk ikke følge med i forhold til, hvor mange der starter. Der var to, som startede her i denne her uge, så der er kommet gang i kontoret.”

Firmaet bag karriereportalen vokser hurtigt i øjeblikket og har allerede 50.000 brugere fra over 190 lande. Men for præcis at forklare, hvad konceptet bag virksomheden Graduateland er, skal vi til Paris i november 2009.

 

Fra headhuntingbureau til karriereportal

Patrick Lund rejste et semester fra CBS i København til Paris for at læse nogle finansieringsfag. Men han havde svært ved at finde ud af, hvilke fag han kunne læse på engelsk, og der var ikke en hjemmeside, som kunne give ham svaret. Eller for den sags skyld give ham et overblik over praktikpladser i udlandet.

Så sammen med sin kammerat Jens Olesen begyndte de over de næste mange måneder at skabe idéen om en database, hvor alle studerende i Europa kunne lave en profil. En form for headhunting-bureau på tværs af grænser.

”Vi gik i gang med den idé, fordi vi følte, der var et behov i markedet. Både universiteter, karriererådgivere og virksomheder opfordrer folk til at få erhvervserfaring og gerne i udlandet. Men der er ingen steder, man kan finde de forskellige muligheder, der er for nyuddannede. Det var simpelthen med det in mente, at vi sagde, at vi måtte løse det problem. Vi tog skeen i den anden hånd og sagde: Der er et behov. Og hvis ingen andre udfylder det, så må vi gøre det.”

Da Patrick Lund kom hjem, voksede idéen, og de begyndte at ændre fokus: I stedet for at fokusere på et headhuntingbureau blev idéen til en karriereportal, hvor de ville matche studerende og nyuddannede med virksomheder på tværs af grænser.

”Vi tænkte, at hvis man kunne samle tilgængelige nyuddannede og studerende på den måde, måtte det være røvinteressant for virksomheder og investorer.”

De manglede folk, som kunne lave hjemmesider og programmere, så nogle af Jens Olesens fodboldkammerater blev hevet med på idéen. Og derefter skabte de et selskab, de delte op i andele. Graduateland var skabt.

 

Brugerne ind

Så langt så godt. Men en ting er at udtænke et koncept, noget andet er at få folk til at bruge det. Derfor begyndte de at holde møder med en række virksomheder som Mærsk, Deloitte og Danske Bank for at høre, hvad de syntes om konceptet. De blev nødt til at finde ud af, hvad der skulle til før at virksomhederne ville bruge deres portal.

De fleste syntes, det lød spændende, men i en verden med så mange muligheder for at finde egnede medarbejdere til jobbet, var det for besværligt for virksomhederne selv at skulle lægge jobannoncer på endnu en hjemmeside.

Så fokus ændrede sig igen for Graduateland: De blev selv nødt til at opfinde et program, som hentede jobopslag direkte fra virksomhedernes hjemmesider. Så var de også uafhængige af, at virksomhederne fik aktiveret opslagene. Og det gav dem en stor fordel i forhold til deres konkurrenter.

”Vi har mange flere job end konkurrenter, fordi virksomhederne skal uploade deres job manuelt til deres portaler. Og så kan det være, at Mærsk har fem job det sted. Men hos os har de 100, fordi vi hiver det hele. Der spiller vores teknologi en stor rolle.”

Og sådan har det været hele vejen igennem for selskabet. Ligesom for mange andre iværksættere er der udfordringer, men for hvert problem, der har været, har de fundet en løsning.

”Hver eneste gang, vi oplever udfordringer, har vi været gode til at korrigere, fordi vi er så få i organisationen. Og vi sidder og er så fleksible. Så vi gør alt, hvad vi kan for at finde en løsning på det.”

Et eksempel kom dagen før IVÆRKSÆTTERENs besøg i de gamle lokaler på Islands Brygge, hvor Gradualeland.com oplevede et servernedbrud. Det skete lige før, at Patrick Lund skulle ud og præsentere portalen for en af de nye årgange på CBS.

”Da jeg sad og testede det om morgenen, var der en serverfejl, hvilket jo er forfærdeligt timet. Der måtte jeg ringe til Morten klokken syv om morgenen og vække ham. Så begyndte han at fikse serverproblemet. Men det virkede stadig ikke på min computer en halv time efter, så jeg ringede til Jens. Og da det virkede på hans computer, tog jeg chancen og håbede på, at det virkede ude på CBS. Og det gjorde det så heldigvis.”

Serverproblemer var et tilbagevendende problem, så de har måttet investere deres sparsomme penge i serverplads og en deltidsmedarbejder, som fik ansvaret for serveren.

En af de andre udfordringer har været, at nogle universiteter og virksomheder har været konservative og har haft svært ved at se, hvordan de ville kunne søge nyuddannede på en smartere måde, end de traditionelt har gjort.

”Der har vi været ude og taget møderne med dem for at vise, hvor nemt det er. Og siddet med computeren foran dem og vist dem, hvad Graduateland kan. Der er kun 10 knapper at vælge imellem, og vi har derfor overbevist dem om, at det er ikke så skræmmende,” forklarer Patrick Lund.

 

Tjene penge

Men en ting er at få virksomheder og brugere til Graduateland.com. En anden ting er at tjene penge. For konceptet bag er nemlig, at det skal være gratis for begge parter. Med undtagelse af, at virksomheder kan købe sig til mere eksponering, bestemte søgninger og til at få tilsendt CV’er fra jobsøgere. Og på netop pengesiden er lige præcis det eneste sted, hvor virksomheden ikke viser umiddelbar succes.

Stifterne har faktisk ikke fået løn i to år.

Men det tager Patrick Lund helt rolig, fordi deres succes afhænger af, at de har brugere nok. Først når det sker, kan de begynde at tage penge for flere ydelser. Og dermed tjene penge. De regner med, at det sker i starten af 2012.

”Det, der har været fordelen i vores situation, er, at vi har kunnet udvikle alt selv. Fra første til sidste linje kode er det noget, vi har lavet selv. Den eneste udgift vi har haft, har været halvandet års fuldstændig vanvittig fuldtidsarbejde.”

En af grundene til, at han tager det roligt, drejer sig også om et nyt område, de er i gang med at vende deres opmærksomhed på: Universiteterne. Det er her, at de studerende er, og tanken er, at Graduateland skal få universiteterne til at bruge deres egen version af Gratuateland.com, og så deler de indtægterne. Et unikt område, som vil give dem en fordel i forhold til deres konkurrenter.

”Vi var i Lund på universitetet med cirka 50.000 studerende og er en af trendsætterne. Og de sagde selv: ’Hvis vi implementerer det her, så får I edderhylende travlt’. Og det er virkelig, virkelig fedt at opleve, for det er som om, vi er kommet ind på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.”

Helt kort sagt er virksomheden altså ved at sadle om og lade universiteterne være den nye rygrad i virksomheden. Baggrunden er en tur til Silicon Valley for iværksættere

”Det var et ord, vi lærte i Silicon Valley: ’To Pivot’. Jeg ved ikke helt, hvad det danske ord er, men du vender din forretningsidé på hovedet… eller i hvert fald erkender, at det er en hel anden vej, du skal gå. Det er det, vi oplever nu med de universitetsportaler, som kommer til at spille en langt større rolle, end vi regnede med. ”

 

Styrken ved fællesskabet

Som så mange andre iværksættere har de både haft deres op- og nedture. Og her har Graduatelands stiftere haft glæde af at være flere. At de er nogle unge, engagerede iværksættere, som tror på konceptet. Ikke mindst, når andre begynder at vakle i troen.

”Nogle gange har man de her virkelige ups and downs. Jeg synes, vi er rigtig, rigtig gode til at bakke hinanden op hver eneste gang, når nogen tænker, at det her er virkelig svært. Og har man været ude til et møde hos en virksomhed, og de overhovedet ikke har været interesseret, så er man nede i kulkælderen, men så er det fedt, at vi er fem, der brænder for det lige meget. Og der har vi været gode til at bakke hinanden op.”

Og omvendt, når der har været opture, har de været så meget større.

”Når vi er ude og præsentere, og man får en fornemmelse af, at vi har satme fat i noget af det rigtige, så kommer man virkelig ud fra sådan et møde med sommerfugle i maven. Man kan næsten ikke vente til, at døren er smækket, før at vi skal lave high-fives med hinanden,” siger Patrick Lund og peger på, at det, der har været haft stor betydning for deres succes er, at de har ’teamet up’.

”Det har gjort, at vi kommer igennem alle de gange, hvor man får en dukkert engang imellem. Vi er nogle stykker, der kan sige: ’Det er bare en flok røvhuller’. Vi bakker hinanden op, og så er man nogle stykker til at nyde succeserne og overkomme nedturene.”

 

Inspiration fra Google og Facebook

Og det er så her, Graduateland står i dag. De har potentiale til at nå noget af den vej, som Facebook og Google også har rejst på. Og Patrick Lund skjuler heller ikke, hvor de henter deres inspiration fra.

Forretningsmodellen er inspireret af Google. Designet er inspireret af dele af Linked-in. Og med deling på Facebook henter de inspiration fra andre jobsites. Og skrifttyper på sitet er inspireret af musiksider.

”Vi bliver inspireret fra alle de fede hjemmesider, der er.  Hver eneste gang, man ser en fed side, er arbejdsgangen heldigvis så korte, fordi vi sidder samme sted. Vi synes, det er røvfedt at implementere det allernyeste produkt. Og vi kan implementere det lynhurtigt. Så får man en fed idé, kan det være på hjemmesiden samme eftermiddag.”

Og det er ikke kun på barskabet og pool-bordet, at man kan se, at arbejdsmiljøet er skabt af unge mænd, som har hentet inspiration fra de store it-selskaber. Du kan også se det på, hvilken arbejdskraft der bliver tiltrukket til virksomheden.

På spisebordsstolene og rundt omkring i Europa har de en række praktikanter, bloggere og andre medarbejdere, som kommer fra hele Europa. Og arbejder gratis.

”Det er en virksomhed med ret stor vækst på bemandingssiden. Vi er fem stiftere, men ellers sidder vi faktisk ’unpaid interns’, som synes, det er et røvfedt projekt, og som vil give den en skalle. Det er sandsynligvis også med øjemed på, at kommer man tidligt ind i en organisation, der er på vej frem, så er du sandsynligvis også med på holdet, når den begynder at vokse for alvor. Og der kan jeg godt se, at det er en god investering fra deres side. Og jeg synes, det er så fedt, de gør det. Jeg har så meget respekt for, at man kan komme ind i en lille startup og sidder 30 timer om ugen og arbejder gratis.

 

Gode råd

Hele rejsen er langt fra slut for de unge på Islands Brygge. De kommer stadig til at arbejde fra klokken 8 om morgenen til 22 om aftenen hver dag i lang tid endnu, før millionerne begynder at rulle ind.

Men de har alligevel gjort sig erfaring, som de gerne vil dele med andre iværksættere:

”Hvis du har en god idé eller har fundet en udfordring i dagligdagen, hvor det kunne være fedt, hvis nogen havde lavet et værktøj til at løse det problem, så kom i gang. Det oplevede vi, og det var ikke for at lave forretning på det. Vi ville bare gerne lave et produkt, som vi selv gerne ville have haft. Så det er klart en opfordring til, at hvis man selv har løsningen, så er det om at komme ud over stepperne.”

Og et andet afgørende råd er, at du ikke må holde på en idé. De oplever det selv, nu hvor det pludseligt er dem, som andre, yngre iværksættere kommer til for at få gode råd. Men de unge iværksættere vil sjældent ud med, hvad deres idé er af frygt for, at den bliver stjålet.

”Vi har fra dag et været ude hos alle virksomheder, vi har kunnet få møde hos, og fortalt dem og vores venner om idéen for at braine den. Synes de, der var nogle åndssvage ting? For får man ikke den feedback og sætter du dig ind i en osteklokke og bare går i gang, kan det være, du ender med et produkt, som folk reelt ikke har brug for. Eller de ikke gider bruge. Samtidig går du glip af alle de muligheder, som folk rent faktisk vil kunne bidrage med.”

Selv vil Patrick Lund godt kalde Graduateland en succes, selvom der ikke er det økonomiske bevis for det endnu. For de føler, at de har ramt plet med de tilkendegivelser, de har fået fra virksomheder, og den aktivitet, de kan se på sitet.

”Jeg føler, vi har succes, når jeg hører fra folk, at de har fået en stilling via vores portal. Det er så fedt at høre det fra folk. Fordi der er det virkeligt et værktøj, der giver mening, og folk får gavn af. Én arbejdsgiver i England havde slået en stilling op på vores portal, fået 20 ansøgere og ansat en af dem. Når man oplever, at den hammer, man har bygget, rent faktisk hamrer et søm ned i træstubben, er det rigtig, rigtig fedt.”

 

Graduateland:

Det er gratis for studerende og nyuddannede. Sitet henvender sig til studerende fra første dag på studiet og til fire-fem år efter, de er færdiguddannede. Det er både praktikpladser og fuldtidsstillinger. Sitet bliver brugt mest af jobsøgere fra Danmark, Tyskland, Frankrig, England, Grækenland, Rumænien og Indien.

Virksomheder kan gratis lave en profil, slå job op eller få Gratuateland til at hente deres jobopslag.

Til gengæld koster det penge, hvis virksomhederne vil øge eksponeringen af deres jobopslag ligesom Google, hvor du køber dig til højere søgninger. Eller det koster penge, hvis virksomhederne vil målrette kampagner for at finde de rette profiler til job. Ligesom på Facebook. Graduateland kan så sende mail til kandidaterne eller sende CV til virksomheden.

Universiteternes hjemmesider kan gratis importere et minimodul af Graduateland (Graduateland Gateways) som en karriereportal, der giver adgang til alle job på Gratuateland for de studerende. Og omsætningen bliver delt mellem Graduateland og universiteterne.

50.000 brugere fra 190 lande er derinde. Der er 500 virksomhedsprofiler, hvoraf 150 virksomheder er aktive med Graduatelands software. De sidstnævnte inkluderer Microsoft, Deloitte og Intel.

Graduateland er skabt af Patrick Lund, Jens Olesen, Morten Petersen, Jonas Reeh og Jesper Reeh

 

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Danmark mangler flere veluddannede iværksættere (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // De store linier i forbrugertrends (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Planket af de store (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Må man låne - måske bare lidt? (1) // Det mobile medielandskab (1) // Genvej til bedre fildeling (1) // Optimer din biograftur (1) // Ny forening for vækst- og videniværksættere (1) // Bliv dus med internettet (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Når golfbolden ruller (1) // Det grå guld - mere gyldent end gråt (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Hvad koster en medarbejder? (1) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // They can shout: Graduateland (2) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign