Cxense Display
Findes i: #75 (Juni/2013) side 16
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Iben F. Skjærlund
   
Virksomheden QBuy har udviklet en mobil app, som giver detailhandlen en helt ny afsætningsmulighed. Samtidig giver den forbrugerne adgang til et kæmpe, mobilt indkøbscenter. App’en er baseret på teknologien bag QR-koder, som i anvendes på en ny måde, der åbner uanede muligheder.

”Vores app er en ny salgskanal, og man kan faktisk sige, at vi sælger salg,” begynder Henrik Holst, som er CSO og partner i QBuy.

”Når du som forbruger ser et produkt i avisen eller i et magasin, som du gerne vil købe, så skal du først hen til en fysisk butik eller åbne din computer. Der er mange chancer for, at du bliver forstyrret eller simpelthen glemmer det. Kommer du ind på hjemmesiden, skal du finde frem til produktet, og du skal igennem mange trin, før du kan købe produktet. Desuden skal du hver gang opgive dine kreditkortoplysninger,” siger Henrik Holst og forklarer, hvordan QBuys app gør hele processen nemmere.

”Tanken er, at når du bladrer i et magasin og ser en annonce for et produkt, du gerne vil købe, så skanner du en QBuy-kode i annoncen med din smartphone og kommer direkte ind på en webshop, hvor du med et enkelt klik kan købe produktet,” forklarer Henrik Holst og lader forstå, at QR-koder i regi af QBuy bliver til QBuy-koder.

Første gang man bruger app’en, som er gratis, skal man indtaste sine kreditkortoplysninger sammen med en PIN-kode, og desuden angiver man den adresse, som varen skal leveres til. Når man handler fremover, er oplysningerne gemt, så man blot skal skanne QBuy-koden og taste sin PIN-kode for at foretage et køb, og man får en kvittering på mobilen med det samme – det tager under syv sekunder.

QR-koder skal skabe værdi
QBuys kunder i detailhandlen kan selv genere QBuy-koder og sende dem til tryk eller hvad der giver mening for dem. Og det er her, det bliver rigtig smart for virksomhederne. I QBuy’s instruktionsvideo ser man, hvordan man skanner en QBuy-kode i en annonce i et magasin. Men koderne kan i princippet placeres et hvilket som helst sted, det giver mening i forhold virksomhedernes afsætning af produkter.

”Koderne kan placeres i annoncer, i butiksvinduer eller på merchandise, og i mange tilfælde er det oplagt, at QBuy-koden kommer helt ud på produktet. Forestil dig, at du sidder til et middagsselskab og får en dejlig vin, som du gerne vil købe. Hvis der sidder en QBuy-kode på etiketten, kan du købe seks flasker med det samme i stedet for at vente til dagen efter, hvor du sikkert har glemt hvad vinen hedder, og hvor du kan købe den,” siger Henrik Holst.

Han nævner et andet eksempel Red Barnet, som QBuy samarbejder med om at lave QBuy-koder på raslebøsserne, så man kommer ud over problemet med, at folk ikke har kontanter liggende, når der bankes på døren.

”Folk, der har børn, kan sikkert også genkende følelsen af at stå i en legetøjsbutik tæt op mod jul for at købe gaver til ungerne. Det er et helvede. Hvis der var en kode ved hvert produkt i legetøjskataloget, hvor man kunne bestille og få leveret det, man skulle bruge, ville man slippe for det ræs. Og børnene krydser jo alligevel deres ønsker af i kataloget, siger Henrik Holst. Han mener, at værdien af koderne ligger i, at de leder folk direkte ind i en shop, så de kan købe og få leveret produktet med få klik.

”Generelt er QR-koder blevet brugt helt forkert i alt for lang tid. Alt for mange virksomheder smider en QR-kode i en annonce uden i øvrigt at forklare, hvorfor den er der. Man skuffer forbrugere og taler ned til dem, fordi de, når de skanner koden, blot kommer ind på en hjemmeside, som ikke er tilpasset den mobile platform. Det er værdiløst. Med QBuy-koderne skaber vi værdi for både forbrugere og virksomheder, fordi mange arbejdsgange og meget logistik er fjernet fra købet. Idéen er, at QBuy giver forbrugeren mulighed for at shoppe når som helst og hvor som helst,” siger han.

Til alle virksomheder og produkter
Hvilke virksomheder kan så have gavn af en QBuy-salgskanal? Ifølge Henrik Holst er der stort set ingen grænser.

”Vores kunder kan være næsten alle slags virksomheder med alle former for produkter. Selvfølgelig kan man mene, at en Bentley ikke ligefrem er noget, man køber fra sin mobiltelefon, fordi det kræver lidt større overvejelser. Men ellers ser jeg faktisk ikke nogen begrænsninger, og produktet er oplagt både til i BtC- og BtB-segmentet,” siger Henrik Holst. Han fortæller, at QBuy har kunder, der sælger alt fra fra daligvarer til fodboldmerchandise.

”Vi går efter de større kæder, og vi er i dialog med flere, men der er nogle barrierer. Jeg tror, at mange butikskæder undervurderer, hvor stor effekt det kan have. Der er for eksempel rigtig mange folk, som ikke gider hive ungerne gennem en dagligvarebutik i ulvetimen. De foretrækker, at de kan bestille varer på mobilen, så varerne står uden for døren, når de kommer hjem. Mange butikker synes, det er vigtigt at få folk ind i butikken, fordi de tænker i mersalg, men det tror jeg ikke er relevant i hverdagen,” siger Henrik Holst og giver et eksempel:

”Hos DagligBrugsen i Glejbjerg tænker man ud af boksen. Kort fortalt er det en forretning, som ligger ude på en mark i Vestjylland. Ejeren har set, at alle dagligvarerbutikker rundt om ham må dreje nøglen om, så han gør en indsats for ikke at ende i samme situation. Han har fået lavet køleskabsmagneter med en QBuy-kode påtrykt og har sendt magneterne rundt til alle hustande i fem kilometers omkreds fra butikken. Ved at skanne koden på køleskabsmagneten kan folk let bestille varer, som bliver leveret af frivillige pensionister fra lokalområdet. Butikken imødekommer derved kunder, som er ældre og ikke selv kan komme og handle, men også i høj grad dem, der er presset på tid og er tilbøjelige til at handle i en større by, hvor de måske arbejder,” fortæller han.

Tænk i nye salgskanaler
Netop evnen til at tænke ud af boksen bliver i følge Henrik Holst mere og mere afgørende for afsætning af produkter - også for mindre virksomheder.

”Det bliver stadig mere udbredt, at folk køber deres jakkesæt på nettet på vej ud fra prøverummet. Det er vanskeligt for de små forretninger, at så meget detailhandel foregår digitalt, så det bliver afgørende at have digitale løsninger der virker - og der kan vi hjælpe dem. Vi kan lave en platform til dem i morgen for 2000 kroner,” siger han.

QBuy tilbyder kunderne et abonnement for 495 kroner om måneden, som inkluderer statistik over hvor, hvornår og fra hvilke medier deres kunder har købt varer. Det betyder, at de får et overblik og hele tiden kan følge med i, hvad der betaler sig bedst for dem. Udover abonnementet tager QBuy 3,75 procent af omsætningen.

”QBuy er en billig løsning, og hvis det koster, er det fordi man sælger meget, hvilket er positivt for alle parter,” siger Henrik Holst og nævner Kaffekongen som et godt eksempel på en lille butik, der har glæde af QBuy.

”En lille mobil kaffebar som Kaffekongen tager ikke dankort, fordi gebyret er dyrt, og fordi det tager tid at håndtere. Men han mister kunder på det, for folk har ikke kontanter i lommen. Med en QBuy-kode på siden af bilen, kan folk handle hos ham og betale let via mobilen, mens han laver kaffen,” siger Henrik Holst.

”De to eksempler, DagligBrugsen og Kaffekongen, er to modpoler: Den moderne kaffebar på hjørnet og en butik i udkantsdanmark, der har det svært. Det illustrerer meget godt, hvor store perspektiver QBuy har, hvis virksomhederne tør tænke anderledes,” siger Henrik Holst.

Fremtidssikret koncept
QBuy har en målsætning om at få 500 kunder, før året er omme.

”Vi har jo to målgrupper; virksomhederne og forbrugerne. Vi lancerer konceptet samtidigt overfor begge segmenter. Balancen er at få nok forbrugere på QBuy, så det er attraktivt for forretningerne og omvendt,” siger Henrik Holst.

På længere sigt skal QBuy inkludere så mange virksomheder, at man som forbruger kun behøver downloade den ene app for at dække sit shopping-behov.

”70 procent af danskerne er hamrende illoyale forbrugere, fordi de er tilbudsjægere. Men det duer ikke, at man skal have ti apps – en fra SuperBrugsen, en fra Fakta, en fra Netto osv. QBuy skal gå på tværs, så forbrugerne i kraft af deres smartphone har et kæmpe indkøbcenter liggende i lommen hele tiden,” siger Henrik Holst. Teknisk set kan QBuy håndtere lige så mange kunder, det skal være, og virksomheden har allerede forberedt sig på teknologiske fremskridt.

”Teknologisk set har vi indtil videre bundet os op på QR-koderne, men vi kan switche, så snart der kommer noget nyt. QR-koden er det mest udbredte lige nu, og danskerne er et af de folkefærd, der skanner koderne mest flittigt. Afløseren for QR koden er sikkert Near Field Communication eller billedgenkendelse, så det er vi klar til,” siger han og fortæller, at QBuy netop har modtaget kapital fra en udenlandsk investor, der har købt sig ind som partner i firmaet. Udover kapital bidrager investoren med viden om at rulle et koncept som QBuy ud på verdensplan – og det er en del af drømmen.

Først Danmark, så drømmen
”Vi satser 100 procent på Danmark i første omgang, så vi kan klare børnesygdommene herhjemme. Men inden for tolv måneder skal vi ud over rampen i Europa og Nordamerika. Planen er, at Canada bliver det første land i rækken,” siger Henrik Holst. Han påpeger dog, at en udrulning i hele verden kræver mere kapital fra en stor investor.

”Vi håber, at nogle af de store danske kæder tager os med på ryggen til udlandet. Vi kan meget hurtigt omstille os til et hvilket som helst marked, når det gælder valuta og forskellige momssatser,” siger Henrik Holst.

”Jeg tror, at når den første store kæde er med, så bliver det hele lidt lettere. Drømmen er at lave en dansk virksomhed, som rykker i hele verden.”

Uanede muligheder
Det skorter ikke på drømme hos QBuy, og det samme gør sig gældende for idéer til videreudvikling af forretningen. Måske har vi kun lige set toppen af isbjerget, og mange ting er i pipeline.

”QBuy indeholder rigtig mange muligheder for følgeforretninger,” siger Henrik Holst og giver et par eksempler.

”Vi kan give virksomheder et unikt indblik i forbrugeradfærd, så man kan forestille sig, at vi opretter et analysebureau, som kan rådgive virksomheder om, hvor de skal sætte ind for at øge markedsandel og omsætning. Man kan også forestille sig, at vi på et tidspunkt laver et marketingbureau ved siden af, som løser opgaver for virksomheder. Hvis vi kombinerer teknologien med demografi, så får vi noget, der er rigtig meget værd for virksomhederne, og det ligger der kæmpe muligheder i. Jeg kan faktisk slet ikke se, hvor det stopper,” slutter Henrik Holst.

Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 75. Magasinet udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 49 kr. Abonner ved at klikke her

 

Alt materiale på IVAERSAETTEREN.dk er beskyttet af ophavsret. Dele af artikler og portrætter må refereres med tydelig kildehenvisning. For brug af materiale og artikler til undervisningsbrug mm, kontakt IVÆRKSÆTTERENs redaktion på info@ivaerksaetteren.dk

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign