Cxense Display
Findes i: #8 (Juni/2004) side 28
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Et nyt projektionsmedie, der er usynlig for det blotte øje. Det er hvad iværksættervirksomheden Vizoo er ved at skabe sig en forrygende succes på basis af. Det handler om det nærmeste man kommer en kunstig luftspejling… midt i København.

Der er to danskere, der har opfundet en ny måde at bremse lyset på.« Omtrent sådan lød beskeden til patentadvokaten, der straks hastede hjem fra et vigtigt møde i Stockholm, i forventningen om at møde to forskernørder i et laboratorium. I stedet mødte han Morten Corell og Peter Simonsen, der har baggrund i henholdsvis tv- og musikindustrien. Og som altså kan bremse lyset – uden at man opdager det. Eller sagt lidt mindre kryptisk: som har opfundet et materiale, der ikke er synligt med det blotte øje, men som man ikke desto mindre kan vise film på. Resultatet bliver til gymnastik, forundring og nysgerrighed for almindelige hjerner – og i fagudtryk, til hologrammer. Objekter, der ikke er virkelige, men som står foran en som om de var, eller teknisk set film, der ser ud som om de vises i den blå luft. Og det er noget, der interesserer reklamefolk.

Overvældende respons

Virksomheden, de to har startet på baggrund af opfindelsen, hedder Vizoo og ligger i Møntergade midt i København. Med store vinduer ud mod gaden, så forbipasserende kan se demonstrationer af lidt af mystikken.
Det er ikke en billig adresse. Allerede fra første offentlige visning i tøjforretningen Energy Store i december 2002 var responsen overvældende, og Vizoo blev kontaktet af pengefolk, der var interesseret i at finansiere iværksætterprojektet.
»Vi var overraskede over opmærksomheden. Vi arbejdede intensivt videre med udviklingen af produktet. Selv juleaften arbejdede vi for at få alt på plads,« fortæller Peter Simonsen.
Forud for visningen var der indgivet en ansøgning til patent i Danmark, så rettighederne til produktet var sikret. Dermed er der også forrang til patentansøgning i resten af verden, men det er en omkostningstung affære og krævede adgang til kapital.
Blandt de mange tilbud om finansiering og samarbejde valgte Morten Corell og Peter Simonsen det  Odense-baserede reklamebureau Nørgaard Mikkelsen A/S, som i dag ejer halvdelen af virksomheden. De to opfindere lagde ideer, patent og arbejdskraft, og Nørgaard Mikkelsen kom med pengene.
»Der er ikke tale om et fast beløb. De tilfører penge løbende, efter hvordan behovet er,« siger Peter Simonsen.
Og tøjlerne er frie.
»De får information om, hvad Vizoo laver, men vi er meget privilegerede at vi ikke skal stå skoleret,« siger Morten Corell.

Ideen
Tankerne, der førte til Free Format, tænkte iværksætterne i forbindelse med en dokumentarfilm, de filmede rundt omkring i Danmark.
»Det slog os, at gadebilledet var helt dødt om aftenen. Der skete ikke noget i butikkerne. Så man kan sige, at problemet stillede opgaven,« fortæller Peter Simonsen.
»Vi ville bringe fiktion ind i virkeligheden og gik i gang med at udvikle Free Format. Vi ville lave holografisk projektion, altså vise levende billeder i luften, og så ville vi gerne bryde formaterne,« siger han.
Det sidste hentyder til, at Free Format er et ekstremt fleksibelt medie, der i princippet kan bukkes og foldes på alle tænkelige måder. For eksempel kan man forestille sig at pakke en bygning ind i mediet.
Men Peter Simonsen refererer også til Vizoos andet produkt, Videologo, der essentielt er en lyslederplast til udskæring i alle former, hvor kun fantasien sætter grænserne. Med Videologo projiceres der film inden for grænserne af udskæringen, hvorved man f.eks. kan gøre et logo
levende. Det kan ifølge iværksætterne blandt andet betyde, at folk bedre husker hvem afsenderen til et reklamebudskab er. Og så kan Videologo i modsætning til Free Format også køre om dagen.
Da ideen var opstået, gik Morten Corell og Peter Simonsen i gang med at teste forskellige materialer.
»Vi skulle finde et materiale, der var så transparent, at skærmen kunne forsvinde for øjnene af folk. Da vi ikke kunne finde et eksisterende materiale der kunne bruges, måtte vi gå i mørkekammer og udvikle et selv,« fortæller Peter Simonsen, og tilføjer at deres patent dækker en kombination af optagelse og visning af film.

Raket i kredsløb

»Vi har gjort os nogle store erfaringer på kort tid. Vores verdenssyn er ændret efter at produktet kom til,« fortæller Morten Corell. »Vi havde ikke prøvet at stå med en succes før. En grundidé kan flytte utrolig meget,« tilføjer Peter Simonsen
Siden starten i august 2003 har Vizoo fået en serieproduktion op at stå og er klar til at trykke på knappen. Den første store internationale kunde – teleselskabet 3 – har allerede Vizoo-installationer i en fem-seks større europæiske byer.
»Virksomheden er som en raket. Der skal meget brændstof til at få den i kredsløb, men så fiser den også rundt. Vi er ikke helt i kredsløb endnu, men godt på vej. Vi er nået til et punkt, hvor produktet er salgbart i flere modeller,« siger han.
I foråret fik Vizoo en henvendelse fra en journalist fra et internationalt markedsføringsblad om noget materiale. De havde travlt og endte med at bede ham finde lidt materiale på deres website. Og glemte så alt om det i en 14 dages tid, indtil salgschefen en morgen åbnede sin laptop og havde indbakken fuld af henvendelser fra folk, der ville købe eller sælge produktet. Siden har der været en 20-35 henvendelser om dagen.
»Det er mere end vi kan kapere, så vi går efter de bedste. Vi er i dialog med modehuse i Paris og med tv-stationer i USA. Vi vil gerne have en installation på Time Square i New York,« siger Morten Corell.

Effekter – ikke teknik
Free Format sælges ikke som hardware, men som effekter.
»Vi er en medievirksomhed, et full-service-bureau,« siger Morten Corell og mener dermed, at Vizoo også producerer det indhold, der vises som hologram.
»Free Format er et Rolls Royce-produkt. Vi tager os af alt. Priserne for ét anlæg starter ved kr. 200.000, så det er flagskib-butikkerne og hovedstrøg med mange mennesker som vi sælger til. Det gør målgruppen meget lille i Danmark.«
Vizoo har fået verdensomspændende trademark på måden teknikken sættes op på, på samme måde som biografernes THX-lyd. For at lave en Free Format-installation skal man ud og besigtige lokaliteterne, hvilket er med til at øge prisen.
»Videologo er derimod et prisstærkt produkt, som er konkurrencedygtig med andre lignende produkter. De kan hænges op af en AV-partner,« siger Peter Simonsen.
Mere konkret ligger prisen på omkring kr. 35.000 inklusiv installation, da der som regel bruges eksisterende film-materiale til projektionen.
Det vilde ved Vizoos produkter er, at de er baseret på en drøm – drømmen om at skabe illusionen om et hologram.
»Alle går ind i det, fordi de begynder at drømme om at være med til at realisere det. Også kunderne drømmer med. Det er skide skægt at alle går med i virksomheden på denne måde. Når vi er til møde med en marketingchef begynder de selv at få en masse ideer til, hvad de kan bruge det til,« beretter Peter Simonsen.
Vizoo er blandt andet i dialog med et kæmpediskotek på Ibiza om at erstatte deres lys med videoproduktioner. De vil lave noget med kunstig intelligens, så nogle animerede dansepiger følger rytmen i musikken.

Visioner og vovemod
Morten Corell kommer fra musikbranchen og Peter Simonsen fra tv. Og netop den blanding har været gunstig, mener iværksætterne.
»Det er vores konstellation der har gjort, at vi er her i dag. Vi komplementerer hinanden. Det perspektiv, at to forskellige folk mødes og sammen finder nye veje kan jeg varmt anbefale,« siger Peter Simonsen.
»I musikbranchen tænker man mere luftigt, mere frit. Man må tage hensyn til det kreative. I tv er der derimod en klar lærebog for hvordan man underholder folk,« uddyber han.
De to gør meget ud af at skabe en visionær pionerånd i virksomheden.
»Vi gør stadig vovemodige ting. Vi er pionerer, og det er godt, men det er til gengæld svært at spørge nogen til råds. Så vi gør, hvad vi synes er fornuftigt. Men vi tillader os at tænke stort, for det er et internationalt medie. Her belønnes man ikke for at tænke småt, men for de store visioner,« siger Morten Corell.
I alt arbejder der seks personer i Vizoo, hvorved de selv kan lave det meste. Der er dog også reklamebureauet i ryggen, og der samarbejdes med instruktører om Free Format-produktionerne.
I hovedkvarteret i Møntergade sidder Morten Corell, der er direktør og administrator, Peter Simonsen der er produktudvikler, en hardware- og logistikmand, en klipper, en grafiker og en salgschef. Salgschefen er først i 50’erne og langt teamets ældste mand. Han har pondussen til at gå i klinch med de rigtig tunge brands.
»Vi arbejder hele tiden. Vi arbejder også når vi er på ferie – ser vi noget nyt, så er det det første vi løber efter,« fortæller Peter Simonsen. Både Peter og Morten og store forståelse på hjemmefronten og har kærester og koner, der selv kunne have fundet på at blive iværksættere.

Tæt på sorte tal
Der er nogle tendenser i det globale marked, der arbejder for Vizoo, blandt andet er in-store-kampagner populære. Til gengæld er det en udfordring af få reklamebureauerne til at medtænke Free Format i deres kampagner.
»Det er en ny fleksibel måde at tænke skærm på. Man kan have skærme over lange strækninger, så man f.eks. kan vise en bil der kører. Så vi arbejder på at bygge det ind som et værktøj,« siger Peter Simonsen.
Men tingene begynder at flytte sig, og ifølge de to iværksættere, er Vizoo ikke langt fra at have et positivt cashflow.
»Det kunne vi have i morgen. Det skal bare lykkes med nogle få af de kunder vi snakker med, for det er store ordrer. Det bliver helt sikkert i år. Vi er ikke i nul endnu, men det kører rundt allerede efter seks måneder, og det er godt i betragtning af, at vi har industrialiseret vores produktion og bredt os meget,« siger han.
Udvidelse af virksomheden med flere ansatte er ikke førsteprioritet lige nu.
»Vi løber efter bolden. Skal der stå noget i Tokyo, så er det det, det drejer sig om,« siger Morten Corell. Begge er de enige om, at det er sjovt at være iværksætter.
»Vi gør det for fornøjelsens skyld. I parentes, vi bliver styrtende rige,« siger Morten Corell med et smil på læben.
De to har ingen planer om at sælge deres virksomhed, men vil derimod gerne skabe rammerne for, at de kan arbejde med udvikling af nye kreative medier. Men selvfølgelig spiller økonomien en rolle.
»Der er meget økonomi i brands og tingene går utrolig hurtigt. Så det skal nok kaste noget af sig, ellers gjorde vi det ikke,« slutter Morten Corell.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign