Cxense Display
Findes i: #66 (Maj/2012) side 20
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Henrik Stanek
   
Cykelhandlere har solgt cykler på samme måde i umindelige tider, men med en stribe butikker i København har brødrene bag Cykelbanditten i raketfart fornyet branchen med farverige cykler og en frisk tilgang til måden at drive forretning på. Det skal være en unik oplevelse for kundbryder erne at købe en cykel.

En dag gik Jacob Guldager rundt i Københavns gader med et særligt blik for de cykler, der altid står op ad husmurene. Han solgte ladcykler og var i gang med en primitiv markedsundersøgelse af, hvordan byboernes foretrukne transportmiddel ellers så ud.

”Cyklerne var ens og af de samme få mærker. Men ude i verden havde unge gang i fixie-kulturen, hvor du selv beslutter, hvordan
din cykel skal se ud i mindste detalje. Det traditionelle gamle cykelland havde Danmark slet ikke fulgt med,” fortæller Jacob Guldager. Næppe har den ene bror bag Cykelbanditten talt ud, før den anden tager over.

”Mange betragter cyklen som et transportmiddel, så cykelhandlere driver deres forretninger på samme måde, som de altid har gjort. Hvis du ikke ved, hvad en krank er, er du lidt irriterende i den traditionelle cykelhandlers øjne. For dem handler en cykel om det tekniske, men den kan også afspejle personlighed,” siger Daniel Guldager.

Cykelhandlernes konservative tilgang skyldes, at der står cykelmekanikere bag de fleste butikker, vurderer Jacob Guldager.

”De har netop fokus på det tekniske, for det er de uddannet i af mester. De har ikke lært at tage andre synspunkter ind i deres
forretningsmodel,” siger han. Guldager-brødrene skaber en anderledes oplevelse ud af det at købe en cykel.

”Hos os er det ikke mekanikere, der sælger cykler, men sælgere, der kan sætte sig ind i kundens behov. De har måske en fortid som cykelbude eller i modeverdenen og kan lettere tale i øjenhøjde med kunderne,” siger Daniel Guldager.

Bred erfaring med markedsføring Cykelbanditten består af fem forretninger i København, og der er én på trapperne i Aarhus. Ambitionen er at blive endnu større. Hverken storebror Daniel på 33 eller lillebror Jacob på 31 har ellers en baggrund i cykelbranchen. De har beskæftiget sig med markedsføring på forskellige måder og ved, hvordan man skaber et image ud fra et produkt.

Jacob Guldager begyndte allerede som 15-årig at arrangere fester og events på natklubber i København og måtte få sin far til at skrive under på, at han havde lov til at være til stede. Han endte som medejer af to natklubber, men da folk omkring ham begyndte at være yngre end ham selv, skiftede han til Niels Brock, hvor han læste økonomi og markedsføring. Derefter tog han en bachelor i skuespil på et gammelt teater i Hollywood, men han fik nok af spidse albuer, så dagen efter, han var færdig med sin opgave, stod han i Danmark.

Storebror har taget en mere traditionel vej. Efter gymnasiet og militæret på Bornholm arrangerede han skiferier for gymnasieelever på det for nyligt lukkede ungdomsmagasin Chili, inden han arbejdede videre i eventbranchen for blandt andre Carlsberg og Coca-Cola. Daniel Guldager var også et kort sving forbi natklubberne med sin bror, inden han også læste økonomi og markedsføring på Niels Brock. Han var med til at sende modemagasinet Cover på gaden, var så marketingschef i Skandinavien for tøjmærket Miss Sixty, inden han vendte tilbage til udgiveren af Cover, hvor han fik ansvar for salg og markedsføring. Det blev han relativt hurtigt træt af.

”Jacob og jeg havde den ide, at det kunne være sjovt at lave noget sammen på et tidspunkt, og vi begyndte at tale om et cykelkoncept,” fortæller Daniel Guldager.

Kinesiske ladcykler gik som smurt
Tanken om cykler blev ikke grebet ud af den blå luft. Inden Jacob Guldager rejste hjem fra USA, havde han fundet en leverandør af ladcykler på internettet. Han så et hul i det danskemarked for mere budgetvenlige udgaver og bestilte en containerfuld hjem til Danmark. Forinden besøgte han fabrikken i Kina.

”Det var åbenbart meget usædvanligt, men jeg ville se kvaliteten og sikre mig, at det ikke var en børnefabrik. Kineserne ville kun sælge en hel container ad gangen, så jeg måtte låne penge i min lejlighed til den første ladning.”

Cyklerne solgte han fra parkeringspladsen foran sin fars firma i Allerød til kunder, der fandt ham via en hjemmeside, Google Adwords og reklamer, han havde delt ud til nybagte forældre og små virksomheder. Salget gik så godt, at han bestilte en container mere. Der var grobund for at sælge ladcykler, så i november 2008 lejede han lokaler i Sølvgade tæt på Københavns centrum.

Snart spurgte folk efter traditionelle dame- og herrecykler, og en dag sad brødrene i baglokalet og talte om et firmanavn og en strategi for salget. 

”Vi funderede over, hvor ens cyklerne og cykelforretningerne så ud. Men det vigtigste var: Skal vi? Hvor vil vi hen? Skal vi tjene penge på at sælge cykler resten af livet? Vi kom frem til, at der var plads til et nyt koncept, som vi så udformede derfra. Vi har haft mange slåskampe som små, så det var en åbenbaring for os at finde ud af, hvor enige vi var om vores idé, og hvad vi skulle med den,” siger Daniel Guldager.

Stærke farver trækker kunder til
Brødrene blev hurtigt enige om, at deres cykler både skal være praktiske og æstetiske. De bruger cykler i stærke farver til at
trække folk ind i butikkerne og til at skabe sig et image. Nogle er de selv med til at designe, men de sælger faktisk flest traditionelle
cykler.

”Vi vil gerne være den foretrukne cykelhandler, så vi har gode produkter, men de ser måske lidt anderledes ud,” siger Daniel
Guldager. En tredjedel af salget består af fixie- og single speed-cykler. Subkulturer i London, New York og Tokyo begyndte at bruge fixie til at spille polo og lave trick, fordi det faste navn gør, at man kan stå stille på cyklerne. Og cykelbude tog den til sig, fordi man føler, at man får et ekstra tråd, når pedalerne kører med rundt. Single speed er en minimal cykel uden skærme, bagagebæger og gear og er let at køre på i byer.

”De unge ville selv bestemme, hvordan deres cykler skulle se ud, så de begyndte at få dem i alle mulige farver. De legede med cyklernes udseende, og det er den subkultur, vi har samlet op på. Cyklerne egner sig godt til flade bymiljøer, hvor man ikke har behov for hverken syv eller 21 gear,” fortæller Jacob Guldager.

Brødrene leder konstant efter nye cykler og trends inden for livsstil på blogs og internettet generelt, og de rejser til storbyer i hele verden for at samle inspiration fra blandt andet subkulturer. Cykelbanditten rammer ned midt i den individuelle tidsånd, men indehaverne er ikke bange for, at den pludselig skifter karakter.

”Jo flere mennesker vi bliver, desto større er behovet for at skille sig ud. Vores cykler er en afstikker fra janteloven, for unge vil køre på cykler, som er sejere end andres,” siger Jacob Guldager.

Medarbejderne indgår i markedsføringen
Også medarbejderne kan være farverige og indgår i Cykelbandittens markedsføring. 

”Når sælgeren har hanekam eller tatoveringer op ad halsen, får kunden en oplevelse. Vi typecaster ikke ansøgerne, og der er også plads til manden i blå skjorte, men vi vil hellere have socialt kompetente medarbejdere end tekniske vidundere. Sælgerne
skal kunne sætte sig ind i kundens behov, så de kan eksekvere et salg. Selv om vores facader har samme karakteristiske blå farve og en tegning af cykelbanditten, skal der være plads til medarbejdernes personlighed, for det må ikke blive som McDonald’s, hvor en
BigMac smager ens overalt i verden. Bestyreren skal gøre butikken til sin egen,” siger Jacob Guldager.

Brødrene beskæftiger 40 medarbejdere, og de ansætter gerne sælgere, lagermedarbejdere og cykelmekanikere, som er dygtigere end dem selv.

”Jeg lærte på Niels Brock, at det er en stor fejl hos mange ledere, at de er for stolte til at ansætte kloge hoveder,” siger Jacob Guldager og overlader det til sin bror at fuldende sætningen:

”I sidste ende er det dig selv, der vinder, fordi dygtige medarbejdere er med til at udvikle forretningen. Forskellen er, at de ikke har fået den idé, du har fået. Eller også har de ikke haft modet til at føre den ud i livet.”

Cykelbutikker med café
Cykelbranchen er sæsonbetonet, men Cykelbanditten afskediger ikke af den grund. Brødrene prøver at gå nye veje i de døde perioder ved at satse på salg til institutioner og på reklame- og firmacykler i virksomhedernes farver. Den nyeste tanke er at skabe et anderledes miljø i forretningerne med caféer og restauranter, så folk ikke kommer ind i en gabende tom butik midt om vinteren og føler sig skyldige, hvis de går uden at have købt noget.

”Vi skal også overbevise kunderne om, at julegaven ikke nødvendigvis behøver være så kortsigtet som halstørklæder, handsker og striktrøjer, men kan være et gavekort, der kan bruges senere. Det er vigtigt for os at sprede omsætningen ud over hele året,” siger Daniel Guldager.

Hidtil har provinsen måttet klare sig med Cykelbandittens webshop, men brødrene er ved at åbne en butik i Aarhus.

”Vi kan se fra webshoppen, at der er et stort behov for vores cykler i Aarhus ogNordjylland. Det har givet os mod til rykke til Jylland.
Der er grænser for, hvor mange butikker, vi kan have i København, og Aarhus lyder som et sikkert bud,” siger Jacob Guldager.

Unge i Aarhus må have samme interesse for at udstråle personlighed som i København, lyder vurderingen. ”Vi vil også til udlandet, så Aarhus er en test for os: Hvor dygtige er vi til logistik og til fjernsupport? Kan vi lede en forretning fra distancen? Aarhus er trods alt tættere på end Berlin, London, New York, og hvad vi ellers drømmer om,” siger Daniel Guldager. 

Trods planer om at indtage det store udland er Cykelbanditten ikke færdig med at udvide i København.

”Vores butikker ligger i trafikerede gader og bliver eksponeret af facaden. Den slags lokaler er der stor konkurrence om, så det gælder både om at være inde i varmen hos ejendomsmæglerne og om at være tålmodig. Vi har ventet på lokaler på Østerbrogade og i City i et år nu, og vi skal måske vente et år mere,” konstaterer
Daniel Guldager.

Maskinrummet skal summe med
Det stod klart fra begyndelsen, at makkerparret ikke gik ind i gamet for kun at drive en eller to forretninger.

”Vi vil ikke sidde om 25 år og klappe hinanden på skuldrene og sige, at det er vel nok hyggeligt. Vi vil se Cykelbanditten vokse. Om vi får 20 eller 100 forretninger, ved vi ikke endnu, men vi kommer i hvert fald nærmere 20 end fem,” siger Daniel Guldager.

Cykelbanditten fordoblede både omsætning og overskud i 2011 og går efter at blive en gazellevirksomhed, så for et år siden skiftede brødrene til en bank, som giver mere line. Men de tænker sig stadig godt om, inden de ekspanderer.

”Krisen gør det billigere at komme ind i nye butikslokaler, men det koster alligevel en million i indskud, indretning og varelager. Det finansierer vi af driften, for vi kommer hurtigt til at tjene penge. Det kunne være fristende at åbne ti nye butikker, men vi er gået fra en lille til en stor organisation på få år, så det er sundt at få maskinrummet til at summe med,” slutter Daniel Guldager.

Læs mere om Cykelbanditten på
www.cykelbanditten.dk eller i Iværksætterens maj-nummer

 

Relaterede

Designere slår pjalterne sammen (1) // Købologi for viderekommende (1) // Pæne billeder til websitet (1) // Må jeg konkurrere med min tidligere arbejdsgiver? (1) // Ansættelseskontrakt eller godtgørelse på et halvt års løn - valget er dit (1) // Den strategiske designer (1) // Er du fri agent eller iværksætter (1) // Når et ansættelsesforhold ophører (1) // Iværksætter eller entrepreneur (1) // Hun har skabt en mærkevare (1) // Innovation er svaret (1) // Ernst & Youngs bud på succes og fiasko (1) // Isterningemanden (1) // Gang i netsalget (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // En Lille Hjælper til innovation (1) // Højt at flyve (1) // Din mobile cykelsmed (1) // Nyt hjælpemiddel til genoptræning (1) // Har du råd til en ansat? (1) // Skal løsarbejdere have ansættelsesbevis? (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // Kvinder smager på succesen (1) // Er det domænesnylteri? (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (1) // Gode historier i kedelig indpakning (1) // Med bud fra kiosken (2) // Livtag med forretningsmyter (1) // Indbrudstyvens skræk (1) // Skal jeg have en direktørkontrakt i mit eget selskab? (1) // Vakuumpakket iværksætteri (1) // Er fuld provisionsaflønning lovlig? (1) // Skal løsarbejdere have ansættelseskontrakt? (1) // Den rette hylde (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Guld for enden af regnbuen (1) // Forkælelse til din bærbare (1) // Tænk stort fra start - eller hvad? (1) // Pas på pionerånden (1) // Venturemilliarder skaber vækstdrømme (1) // Du kan sikre dig kontant betaling for dit arbejde (1) // Imperium med vokseværk (2) // Køge Iværksættermesse (2) // På kursus med statstilskud (1) // Kunsten at vinde englenes gunst (1) // Sådan får du dine produkter hjem fra Kina - til tiden, og i rette kvalitet og pris (1) // Sprogøre for musik (3) // Anekdoter fra venturekapitalens barndom (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (2) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (2) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Mød Jesper Buch - manden med opskriften på succes (2) // Iværksætterhøjskolen (2) // Unboss dig selv og din organisation (2) // Nyt dansk koncept skaber super solceller (1) // Fra virksomhedsleder til iværksætter på en weekend (1) // Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv (2) // Ideerne kommer af sig selv. Resten er hårdt arbejde (1) // Tøjdesigner pimper campingvogne (2) // Det er aldrig for tidligt at blive iværksætter (1) // Millionær uden forretningsplan (1) // Gamle vaser i nye striber (3) // Pistoler, piger og pilsnere (3) // Iværksættermentor (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Tre-To-En.Nu: Iværksætteri på en ny måde (1) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (1) // Prisvindende papkrykkeiværksættere (2) // Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space (1) // Iværksætter, forudse fremtiden! (1) // Bloddonation og global impact (2) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign