Cxense Display
Findes i: #49 (Januar/2010) side 28
Artikeltype: Portræt
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Rasmus Lindgren tror ikke på den klassiske 37 timers arbejdsuge – og har heller ikke tålmodighed til at vente med belønningen, til han skal på pension. Vi har mødt en iværksætter, der har taget The 4-Hour Workweek bogstaveligt.

33-årige Rasmus Lindgren, der er uddannet datamatiker, startede sin karriere med at arbejde i en række større danske it-virksomheder, men besluttede sig i 2007 for at starte sit eget it-firma, 41concepts, sammen med softwarearkitekten Morten Christensen.
“Meningen var, at vi arbejdede halvdelen af året som konsulenter på kedelige ting, for at vi kunne finansiere vores løn. Til gengæld havde vi så et halvt år hvert år, hvor vi kunne uddanne os, vi kunne holde ferie, og vi kunne arbejde på sindssyge ideer, som måske kastede noget af sig.”
Deres plan var at lave Software as a Service-produkter (også kaldet SaaS, red.), hvor man køber software som en tjeneste på internettet i stedet for at købe et stykke software, som man betaler for én gang for alle og instal-lerer lokalt på ens computer.
Det viste sig dog at være sværere end først antaget at slå igennem med denne type softwareløsninger, for selv om makkerparret var gode til at få ideer og til at omsætte dem it-mæssigt, skulle de også markedsføres og sælges, og den del af forretningen syntes de to ikke var helt så sjovt som selve udviklingen. Deres primære forretning kom derfor hurtigt til at bestå af deres konsulenttimer, men ideen om kun at arbejde halvdelen af året blev ikke skrinlagt af den grund.
“Når jeg skal forklare det for folk, siger jeg, at jeg arbejder halvdelen af tiden og leger den anden halvdel. Det betyder ikke, at jeg ikke stadig sidder ved min computer, men at jeg i stedet kan vælge, hvad det er, jeg gerne vil investere min tid i, og jeg kan gøre noget, der ikke giver mig penge med det samme. Og det synes jeg er interessant, må jeg sige, og jeg fatter ikke, at der ikke er flere der forsøger sig med samme model.”

Hvad koster din livsstil?

På en ferie i Thailand havde Rasmus Lindgren taget Timothy Ferriss’ bog The 4-Hour Workweek med (omtalt i sidste nummer af IVÆRKSÆTTEREN, red.). Han læste bogen i ét stræk, og da han kom hjem fra ferie, var han topmotiveret, for nu skulle hans livsstil ændres. Den skulle bl.a. designes, så den kunne rumme 3-4 måneder om året i Thailand, og hvordan får man lige tid – og råd – til den slags udskejelser?
Rasmus Lindgren kan godt lide at arbej-de med computere, og det er så heldigt, at hans arbejde kan løses fra stort set alle steder i verden, bare der er en ordentlig internetforbindelse.
“Jeg kunne godt tænke mig at ligge på en strand med min bærbare på dunken 3-4 måneder om året, og jeg kunne se, at det kunne lade sig gøre.”
Rasmus Lindgren henviser til Timothy Ferriss, der i sin bog gang på gang understreger, at man ikke skal fokusere på, hvor mange penge man enten har eller kan få på sin konto engang i fremtiden, men snarere på hvilken livsstil man ønsker, og hvor meget den vil koste at realisere.
“Mit fokus er skiftet fra, at før ville jeg tjene millioner – det er en rigtig god idé, men det kræver også rigtig meget arbejde – til også at fokusere på, hvad det koster at holde min drøm kørende nu og her.”
Det betyder dog ikke, at Rasmus Lindgren har skrottet drømmen om at lave et softwareprodukt med stort potentiale, der på længere sigt vil kunne generere en masse penge og gøre ham rig og berømt. Hans fokus har bare ændret sig til også at omfatte her og nu-situationen.
“Jeg tror stadig på Software as a Service-ideen, for jeg kan noget med kode, så der kan jeg bidrage med nogle ting. Så jeg tror da stadig på at cashe den store gevinst ind på et tidspunkt, men det er ikke nødvendigt længere.”
Denne holdningsændring blev især udløst af Ferriss’ teori om mini-retirements som et alternativ til den store pension ved slutningen af en lang karriere. Hvorfor
vente så lang tid med at nyde livet, spørg-er Rasmus Lindgren retorisk.

En 4 timers forretning

Rasmus Lindgrens første indskydelse var at lave en webshop. Han ville finde nogle produkter, han kunne sælge, og han gav sig til at lede efter en drop shipper inden for Europa, så han kunne slippe for told og moms i EU.
Drop shipping er et salgskoncept, hvor man ikke selv køber varerne hjem, men lader producenten sende varen direkte til kunden. Man skal med andre ord ikke selv investere i et lager upfront, og man kan dermed afprøve et forretningskoncept, uden at man skal have de store penge op af lommen.
Det gjaldt først og fremmest om at finde et godt brand, men det gik imidlertid ikke så let, som Rasmus Lindgren havde håbet på. Efter en del research opgav han ideen og brugte i stedet noget tid på iværksætterportalen Amino.dk, hvor han bed mærke i, hvor mange brugere, der efterspørger råd om, hvordan man sætter en webshop op. Rasmus Lindgren anede hurtigt et solidt marked, og ideen til et firma, der sælger kvalitetswebshops med basal funktionalitet, som ikke koster mere, end hvad en iværksætter er villig til at betale, var født og blev døbt Get A Shop (www.getashop.dk).
Rasmus Lindgren fandt under sin research frem til webshop-platformen Magento, som han vurderede var klasser bedre end de øvrige webshops på markedet.
“Jeg tænkte, at jeg kunne lave en forretning på Magento – og der var kun ganske få Magento-leverandører i Danmark, baseret på outsourcing, som jeg vidste en del om fra mit konsulentarbejde.”
Han definerede derefter processen på en måde, der gjorde, at han selv blev mere eller mindre overflødig. Selvom Rasmus Lindgren godt selv kan programmere, er Magento skrevet i et programmerings-sprog, han ikke har nogen synderlig erfa-ring med, men det spillede jo i virkelig-heden ikke nogen rolle, for det var netop ikke meningen, at han selv skulle invol-veres i den praktiske del af arbejdet.
Rasmus Lindgren brugte herefter noget tid på at finde en leverandør. Researchen satte han nogle indere til at foretage, og han endte med at vælge et russisk webfirma. Firmaet var ikke på forhånd specialister i Magento, men de var villige til at investere noget tid i at sætte sig ind i systemet, under forudsætning af at der ville komme kunder i butikken.
I dag får Get A Shop ca. to nye kunder om måneden, og det er Rasmus Lindgren godt tilfreds med, for han startede forretningen i sommeren 2009 og er stadig ved at finpudse konceptet og samarbejdet med den russiske partner. Indtil videre leverer Get A Shop kun webshops til danske kunder, men der er allerede lavet en engelsk side, der inden længe vil skulle tiltrække kunder fra andre lande. Alt det praktiske arbejde med opsætning af siden, oversættelse til engelsk osv. står Rasmus Lindgrens filippinske ansatte selvfølgelig for.

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Lego-konge af cyberspace (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Automatik med sikkerhedsventil (1) // Vagthund i cyberspace (1) // Gang i netsalget (1) // Moderne mælkemand savner konkurrenter (1) // Klogere på forretning (2) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (1) // Outsource dig til frihed og rigdom (1) // En vellykket fest (1) // 3D-film til talentudvikling (1) // I slipstrømmen af de store (1) // Præciser din internetsøgning (1) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // Softwareudvikling med kenyansk islæt (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (1) // Lever du livet farligt på nettet, eller opdaterer du dine programmer? (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (2) // Bliv dus med internettet (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Nørdernes nye base (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Matematik med mening (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Det er aldrig for tidligt at blive iværksætter (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign