Cxense Display
PORTRÆT

Selina Juul

Stifteren af det, der i dag er en international bevægelse, er født i Rusland og flyttede til Danmark som 13-årig. Kampen mod madspild er blevet en trend, som man roligt kan sige, at Selina Juul kan tage virkelig megen ære for. Hun har sat Danmarks største frivillige nationale organisation mod madspild i værk, hvilket hun også har modtaget en flot række priser og udmærkelser for. Iværksætteren har haft æren og fornøjelsen af at få plads i Selina Juuls travle kalender, og hun fortæller engageret om integritet, at bruge sin tid effektivt og det overvældende i at se en lille idé vokse til noget så enormt.
PORTRÆT

Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv

Strisseren fra Samsø, Lars Bom, udløser faldskærmen og falder gennem taget ned i reklamestudiet. Dækket af støv og tapetrester rejser han sig op, kigger med sit skæve smil ind i kameraet og siger: ”Jeg vil bare sige, at Onfone bliver en del af YouSee”. Du har måske set reklamen i TV. Det har IVÆRKSÆTTEN og bringer i den forbindelse et eksklusivt interview med en af det danske iværksættermiljøs vidundersønner, Morten Strunge.
PORTRÆT

Vi vil arbejde med kunder, der klapper

Drop bankrådgiveren, spring ud og vær klar til at miste – næsten – alt. Sådan siger brødrene Morten og Karsten Mathiesen, der for seks år siden startede fra nul, nu omsætter for ca. 300 mio .kr. årligt og har over 200 kolleger i deres selskaber. Daglig drift er ikke deres drivkraft – der skal ske noget nyt!
PORTRÆT

Når golfbolden ruller

Han begyndte med at sælge brugte golfbolde via avis og telefon, og siden har han gjort det til sit speciale at drive forretning på nettet. Serie-iværksætteren Casper Blom er blot tyve år, men har skabt flere succesfulde virksomheder, end de fleste når i løbet af et helt liv. Man fristes til at tænke, at han er af en særlig støbning. Selv mener han, at det i bund og grund handler om at gøre tingene helhjertet og at ville det nok.
PORTRÆT

Innovative iværksættere revolutionerer tilbudsjagten

Efter at have domineret de danske hitlister i App Store og på Android markedet igennem de seneste to år er eTilbudsavis ved at være klar til at kaste sig over udlandet. Men når hitlistekrigen raser, må man sætte alle kræfter ind for at vinde brugernes gunst og undgå at blive en døgnflue.
PORTRÆT

Iværksætterhøjskolen

Højskolen i Ryslinge har stået der i 160 år og er Danmarks næstældste. Da højskolen så dagens lys for første gang, var den nytænkende og i dén grad forud for sin tid med Grundtvigs tanker om at gå i skole, fordi man havde lyst, og ikke kun fordi man skulle. For blot 10 måneder siden innoverede den sig selv ved at blive Danmarks første iværksætterhøjskole.
PORTRÆT

Mød Jesper Buch - manden med opskriften på succes

Jesper Buch er manden bag storsuccesen Just Eat og en lang række af andre virksomheder. Efter at have lagt Just Eat bag sig har Jesper åbnet sit hus i Spanien op for at hjælpe nye iværksættere med at realisere deres drømme.
PORTRÆT

Ung trio bygger bro over den digitale generationskløft

Egentlig ville de tre skabere af XYW blot oprette en portal, hvor unge kunne finde et fritidsjob, men de var nødt til at sadle om for at tjene penge. I dag hjælper de og deres 20 ansatte virksomheder som Mærsk, Deloitte og Dansk Supermarked med at forstå unges medievaner, når de skal rekruttere elever. Det resulterer i kampagner på websider, Facebook og mobiltelefonen.
PORTRÆT

Cykelbanditten bryder med traditionerne

Cykelhandlere har solgt cykler på samme måde i umindelige tider, men med en stribe butikker i København har brødrene bag Cykelbanditten i raketfart fornyet branchen med farverige cykler og en frisk tilgang til måden at drive forretning på. Det skal være en unik oplevelse for kundbryder erne at købe en cykel.
PORTRÆT

Miinto indtager verden i raketfart

Efter blot to et halvt år på det danske marked tjener Miinto ikke alene penge på at formidle salg af tøj fra specialbutikker på nettet. Virksomheden er også i fuld gang med at indtage andre lande. De to unge grundlæggere var ellers tæt på at droppe deres ide, men i sidste øjeblik fik de kontakt med to erfarne investorer og har nu 50 ansatte på verdensplan.
PORTRÆT

Fuld damp fremad!

Envotherm i Nordborg er en af de mest lovende danske cleantech-virksomheder. Deres teknologi kan inddampe vand meget mere effektivt end konkurrenterne, og det kan bruges i et væld af forskellige brancher. Vi har mødt et idérigt iværksætterfirma, der kun lige er ved at lære at prioritere.
PORTRÆT

Grøntsags revolutionen er over os

... og Mette Helbæk står øverst på barrikaderne med sin nyåbnede butik, Din Baghave, der vil gøre lokalproducerede kvalitetsgrøntsager tilgængelige for hvermand.
PORTRÆT

Opskriften på en succesfuld netbutik

SmartGuy.dk er en af landets mest bemærkelsesværdige netbutikker, der siden opstarten i 2000 er gået fra to mand i en kælder til 180 medarbejdere på 8.000 kvadratmeter udenfor Jyderup på Vestsjælland. Mens talrige højtprofilerede konkurrenter er bukket under, har modekøbmændene bag SmartGuy fundet opskriften på en gedigen netsucces.
PORTRÆT

Navnet er Ricco

Og så ved de fleste, i hvert fald i København, hvad og hvem vi snakker om. Ricco Sørensen. Manden bag kaffekæden, der stille og roligt har sneget sig ind på kvarter efter kvarter med sin tætte, uprætentiøse hygge – og en fandens god mokka.
PORTRÆT

Videoslaget, der skal vindes fra København

”23” er navnet på et københavnsk startup, som det er værd at lægge mærke til. De er klar med teknologien til et paradigme-skift, der er ved at tage fart. Markedet er stort set uden grænser – og skal tages fra København.
PORTRÆT

En halv million brugere – og eksponentiel vækst!

Der er fart over feltet for tiden hos Endomondo, som ligner et bud på en vaske ægte danskproduceret global iværksættersucces. Firmaet så dagens lys i 2007 og er startet på rugbrød fra Netto, snusfornuft – og selvfølgelig et udsyn, der rækker langt ud over andedammen. Spænd sikkerhedsbæltet. Nu skal det handle om mobil-apps der fænger.
PORTRÆT

Bamser, badeænder og bundlinje

I en tid hvor mange netbutikker drejer nøglen om, er Lirum Larum Leg en solstrålehistorie. Den fremadstormende netbutik, som fokuserer på kvalitetslegetøj, har netop vundet e-handelsprisen for små virksomheder, men ifølge indehaver Anja Lytzen er det kun starten. Danskerne har nemlig fået smag for kvalitet.
PORTRÆT

På kanten af fremtiden

Eksperterne er enige om, at Augmented Reality bliver den næste store tekniske landvinding, og at vi alle inden for få år vil anvende computerteknikken. Den danske iværksættervirksomhed Inseeto forsøger som de første at kommercialisere teknologien, men det er et intenst kapløb mod tiden at finde investorer, mens der er mulighed for at skabe noget stort.
PORTRÆT

Da regnskabet gik på nettet

Ingen investorer troede på iværksætterne bag e-conomic, da de i 2001 begyndte at tale om, at regnskabet skulle laves i en webapplikation. I dag har firmaet 19.000 kunder i Danmark og er gået ind i seks nye lande.
PORTRÆT

En krydret succes

På kun lidt over et år har Mill & Mortar fået foden inden for hos 120 specialbutikker med sin gourmet-fortolkning af velkendte krydderier. Indehaver Iben Büchert har en mission, og det er at vise os, hvor stor forskel der er på smag og kvalitet fra krydderi til krydderi. Det lader til, at tiden er helt rigtig.
PORTRÆT

Hvem siger nej til 19,8 millioner?

Bare seks måneder efter opstart af deres online marketingfirma IQ medier, fik Rune Lundager og Casper Ravn Sørensen tilbudt 19,8 millioner for virksomheden. De afviste tilbuddet, for hvem giver sit barn væk? Stifterne mener, at markedsføring som vi kender den, står overfor en revolution, og de vil gerne være med i første række.
PORTRÆT

Blød succes i en hård branche

Tøjet er blødt og smukt, men branchen er benhård. Der skal langt mere til at lykkes i tøjbranchen end flot design, hvis du spørger indehaveren af Edith & Ella, Line Markvardsen. Hun har med tiden fået styr på det meste fra salg og produktion til inkassering af penge. Dog ikke uden at være ramlet ind i nogle problemer først.
PORTRÆT

Der er penge i dansk sæd

Dansk-amerikanske Peter Bower åbnede i januar 2004 en sædbank på Falkoner Allé i København, og siden begyndelsen har ejeren solgt alt, hvad han kan indsamle. Sæden testes i alle ender og kanter, og det meste sendes ud i verden. Det er en dansk eksportsucces, og virksomheden har nu 20 ansatte, bl.a. på en nyåbnet klinik i USA.
PORTRÆT

Den amerikanske drøm gik i opfyldelse

Skagen Designs første mål var at sælge 200 ure om året. I dag sælges der over tre millioner til kunder i 60 lande, og virksomheden har rundet 300 ansatte. Mød Charlotte og Henrik Jorst, to danske iværksættere, der fra deres base i New York på 20 år har udlevet den amerikanske drøm.
PORTRÆT

Oprøret der blev en god forretning

Da designbureauet e-Types i 1997 åbnede med parolen ”Vi smadrer den etablerede branche” gav det genlyd. Kunderne var fascinerede over stifternes evne til at skabe nye visuelle identiteter for virksomhederne ved at kombinere det grafiske med det strategiske. Stifterne har aldrig været i tvivl om, at de kunne noget særligt inden for deres felt, men de indrømmer blankt, at på områder som regnskaber, personalepleje og bundlinje har de ikke altid været stilsikre.
PORTRÆT

Der er penge i billige overnatninger

CABINN er for hotelbranchen hvad easyJet er for flybranchen – en ydelse skåret ind til det essentielle. Det er der til gengæld stor efterspørgsel efter. Mød manden bag landets snart største privatejede hotelkæde.
PORTRÆT

Marken er meget

Men behøver ikke at slække på idealerne for at tjene penge på økologi, siger trioen bag Urteteket, der ikke har tænkt sig at ende deres dage i en støvet helsekostbutik. De vil ind på hylderne i landets supermarkeder og ud i verden med deres økologiske urter og kosttilskud.
PORTRÆT

Viljen til at vinde

Det er ikke nok at have et godt produkt, man skal også kunne sælge det, lyder filosofien bag den danske softwarevirksomhed, Zmags, der er i fuld gang med at indtage det amerikanske marked med deres eKatalog. Mød virksomhedens 29-årige direktør, hvis eneste ledererfaring inden eventyret med Zmags var et job som befalingsmand i forsvaret.
PORTRÆT

Formfuld succes med 3D-scanning

Højteknologivirksomheden 3Shape producerer sofistikerede 3D-scannere og software til høreapparat- og dentalindustrien. Siden dens start i 2000 med kun en prototype og en forretningsplan har virksomheden støt vokset sig større og stærkere. Vær ambitiøs, forstå din kunde og gå i gang med at sælge lige fra starten, siger 3Shapes medstifter og økonomidirektør Nikolaj Deichmann.
PORTRÆT

Gamle vaser i nye striber

Frantz Longhi har genoplivet Kähler Design, tilføjet en flagskibsbutik, en restaurant og en kaffesalon. Han er multi-iværksætter med stort M og del af præmien til vinderne af iværksætterprisen 2013.
PORTRÆT

Nyt dansk koncept skaber super solceller

Dansk iværksætter har udviklet en teknologi, som overvåger solcelleanlæg og optimerer ydeevnen i hele anlæggets levetid. Med to kapitalstærke investorer i ryggen bliver virksomheden nu en del af den grønne satsning i Vejle Nord, og teknologien er ved at blive testet i hele landet.
PORTRÆT

Imperium med vokseværk

Som barn bagte Torben Klitbo løs i sin mors køkken hjemme i Sønderborg. Han elskede at se noget hæve. Det gør han stadig. På små ti år har han skabt Cofoco, der med en stribe restauranter og knopskydninger i København nærmer sig en omsætning på 100 millioner. En egentlig strategi har han aldrig haft ud over at satse på folkelig gastronomi med volumen.
PORTRÆT

Graduateland visker grænserne ud

Graduateland sørger for at matche nyudklækkede kandidater med hungrende virksomheder på tværs af landegrænser. De har 50.000 jobsøgende i databasen fra over 190 lande og er på vej til at få universiteter ind i stalden. Men bag facaden står en række fattige unge mænd, der holder til på Islands Brygge i København.
PORTRÆT

En salgskanal uden grænser

Virksomheden QBuy har udviklet en mobil app, som giver detailhandlen en helt ny afsætningsmulighed. Samtidig giver den forbrugerne adgang til et kæmpe, mobilt indkøbscenter. App’en er baseret på teknologien bag QR-koder, som i anvendes på en ny måde, der åbner uanede muligheder.
PORTRÆT

Pistoler, piger og pilsnere

Mudder, adrenalin, piger og sprut i lange baner står på dagsordenen, når Pissup Rejser hvert år sender flere tusinde danskere på herreture.
PORTRÆT

Millionær uden forretningsplan

Du kender ham fra tabloidpressens kulørte forsider, manden bag smykkesuccesen Pandora og som storsponsor i superligaklubben Brøndby IF. IVÆRKSÆTTEREN har mødt Jesper ”KASI” Nielsen og bringer et eksklusivt interview om forretningsmanden, der gemmer sig bag avisernes kulørte forsider.
PORTRÆT

Nørdernes nye base

Opstart af en it-virksomhed behøver ikke være en lang ensom vej. Hos Founders House er der sørget for hygge og hjælpende hænder, så man kan slippe dagligdagens små bekymringer og dykke dybt ned i sit web- eller mobilprojekt.
PORTRÆT

Water of the SUN

PORTRÆT

4 timer om ugen er nok

Rasmus Lindgren tror ikke på den klassiske 37 timers arbejdsuge – og har heller ikke tålmodighed til at vente med belønningen, til han skal på pension. Vi har mødt en iværksætter, der har taget The 4-Hour Workweek bogstaveligt.
PORTRÆT

90% billigere på den nemme måde

Den danske televirksomhed Vopium udfordrer de store spillere på udlands-telefoni med besparelser på op til 90 pct. Løsningen er så nem at anvende, at alle kan være med. Nu skal de bare have forbrugerne til at tro på, at besparelsen er reel nok.
PORTRÆT

Sushi til folket

Sticks’n’Sushi har lært københavnerne at spise sushi og nu skal resten af landet erobres. Kampen om de nye kunder skal vindes med samme våben, som har kendetegnet konceptet fra start: Høj service, gode råvarer og et benhårdt fokus på at skabe restauranter, hvor alle føler sig hjemme.
PORTRÆT

Åleskind skabte successen

På et natmarked i Korea faldt iværksætterne Lis Beck og Anna Søndergaard over åleskindsprodukter. På de kanter bringer det held at have åleskind på sig, og det samme har vist sig at være tilfældet for deres firma becksöndergaard, der fterfølgende lancerede en kollektion af accessories i åleskind. Det var i 2003. I dag omsætter pigerne for 20 mio. kr.
PORTRÆT

Dansk vinbonde med succes i Chile

Søren Skifter Christensen har på tre år udviklet en rentabel vinforretning i Chile. Hans vin hedder Dánes de Chile, den bliver solgt i Danmark og Tyskland, og 2008 ser ud til at blive et godt år. Men undervejs har økonomisk usikkerhed og heftige kampe med upålidelige partnere tæret på kræfterne.
PORTRÆT

Fod i egne sko

Et eksklusivt internationalt skobrand – mindre kan ikke gøre det for grundlæggeren af Mermaid Copenhagen. I første omgang ville hun bare gerne have nogle pæne sko til sig selv. Siden er ambitionerne vokset.
PORTRÆT

Er Zyb det nye store webeventyr?

I vinteren 2005 knoklede iværksætterne bag virksomheden Zyb 80 timer om ugen i et lille lokale i Vestergade i indre København. I dag har de 250 kvadratmeter, 25 ansatte og knap 23 millioner kroner i ryggen.
PORTRÆT

En vild og farlig kickstart

Bag restauranten og gå-i-byen-stedet Gefährlich på Nørrebro i København ligger et opstartsforløb, der kan tage pusten fra de fleste. Eva Wandel og Rikke Nogel lod sig nemlig ikke stoppe af, at de hverken havde penge eller erfaring med at drive restaurant...
PORTRÆT

Gyldne dråber

På rekordtid er det lykkedes Lars Dietrichsen og Michael Knoth at skabe landets største specialbryggeri. I dag bliver GourmetBryggeriets flasker solgt i 3.000 butikker over hele landet, og nu skal resten af verden også lære at drikke øl fra bryggeriet i Roskilde.
PORTRÆT

Mod strømmen

To et halvt år på bagen. 18 ansatte. En rå vækstkurve, som man ikke umiddelbart forbinder med en lille el-installationsforretning i Valby. Men iværksætter Claus Christiansen griber sin forretning helt anderledes an, end konkurrenterne.
PORTRÆT

En tiger på spring

Som en rigtig købmand startede Lennart Lajboschitz med at sælge paraplyer på et kræmmermarked. Siden blev det til en rigtig butik og så til flere. I dag står han bag den ekspanderende Tiger-kæde, hvor (næsten) alt koster en flad ti’er…
PORTRÆT

Ambitioner i sportsbranchen

Makkerparret Morten Sørensen & Morten Machholdt har efter mange års erfaring som sælgere i sportsbranchen valgt at gå selvstændige som agenter og distributører med en portefølje på de tre mærker RipCurl, ZooYork og Armada. Vi har mødt dem til en grundig snak om, hvordan man starter op med tøjdistribution.
PORTRÆT

Forført af oplevelser

I 25 år har Mogens Jacobsen sendt unge rygsæksrejsende ud, hvor asfalten ender. En succes bygget op på gode mavefornemmelser og en simpel filosofi om, at de oplevelser, der begejstrer ham selv og resten af holdet bag Jysk Rejsebureau, sikkert også begejstrer andre.
PORTRÆT

Den globale iværksætter

På kort tid har Peter Hartzbech skabt en af Danmarks mest lovende IT-virksomheder. Med iMotions revolutionerende software kan reklamebureauer fremover aflæse menneskers emotionelle reaktioner på alt fra computerspil til ølreklamer for Carlsberg. Succesen er samtidig et globalt skulderklap til Hartzbechs iværksætterstrategi “True Born Global”, der arbejder ud fra filosofien: Man ikke kan bygge et globalt skalerbart produkt uden at være et globalt team.
PORTRÆT

Madmanden Meyer

En glødende passion for mad og kvalitet har været drivkraften bag det imperium af virksomheder, som Claus Meyer har opbygget. Mød en utraditionel iværksætter.
PORTRÆT

Bellinger Brillierer

En fuld ordrebog kunne ikke overbevise banken om potentialet i Bellinger. I dag – blot fire år senere – har firmaet eksport til 39 lande og 20 ansatte. Møde en iværksætterduo på vej mod successens tinder.
PORTRÆT

Våde drømmer

Man behøver ikke være et dumt røvhul for at tjene penge, mener Lars Brunsø. For 25 år siden startede han landets eneste vandsengefirma fra et kollegieværelse – i dag omsætter Akva Waterbeds for 45 mio. kr. om året.“
PORTRÆT

Lærerindens luksusøkologi

I en alder, hvor andre begynder at tænke på pensionen, startede fransklærerinden og diplomatfruen Anne Wright sin egen butik med lækre øko-varer fra alverdens lande.
PORTRÆT

Der er nogen på linien

Danske Christian Nellemann giver den fuld skrue som serie-iværksætter med base i London. Hans firma XLN Telecom nærmer sig hastigt de 100.000 kunder, og målet er at doble op via opkøb og så ellers sælge firmaet. Mød en mand med forstand på forretning.
PORTRÆT

Verden venter på Just-eat

Internet-konceptet Just-Eat.dk har tilkæmpet sig en værdifuld plads i danskernes bevidsthed. Nu er stifteren Jesper Buch draget til London for påbegynde en internationalisering af konceptet. Vi har mødt ham midt i hans »anden opstart« af samme virksomhed.
PORTRÆT

Usandsynlige Zepto

Det lyder utroligt, at en dansk iværksætter kan starte en producent af bærbare computere i Danmark. Men beviset er uomtvisteligt og ligger i Hedehusene. I fuld færd med at tilkæmpe sig markedsandele herhjemme og på 15 udenlandske markeder. Manden bag fortæller hvordan i alverden.
PORTRÆT

Vi er kun lige begyndt

Smykkeproducenten Dyrberg/Kern er en guldrandet forretning. Produkterne sælger over hele verden, vækstraterne ligger på 30 procent om året, og i 2004 blev de kåret som »Entrepreneur Of The Year«. Nu vil de op i næste klasse...
PORTRÆT

Fra min lillesøster

17-årige Rebecca Lajboschitz har allerede afsat sin første smykkekollektion og solgt tøj til byens førende herremodebutik.
PORTRÆT

Von Dutch vil erobre verden

Danske Tonny Sørensen sidder på toppen af en sikker succes. Hans modemærke Von Dutch sælger over hele verden. Tøjkæderne står i kø for at handle med ham. Stjernerne elsker hans kreationer. Og de unge er vilde med stilen: Det begyndte med en truckerkasket og nogle T-shirts i en lille butik, men i dag er Von Dutch en livsstil, der er med til at give amerikanerne identitet.
PORTRÆT

Rejsekongen

John N. Tobiesen var blot 11 år da han debuterede som iværksætter. I dag er han 30 og indehaver af det fremadstormende rejsebureau Ung Rejs, der såmænd ligger i – Tjæreborg. Vi har mødt en mand, der bare ikke kan lade være.
PORTRÆT

Forskellen er menneskene bag

Selv oplagte iværksætterideer skal udføres ordentligt for at blive en succes. De tre iværksættere bag onlineanalyse-virksomheden Enalyzer har kørt deres opstart efter bogen – med en velkørende vækstvirksomhed som resultat. Dette er historien om, hvordan det skal gøres.
PORTRÆT

Købmandsnæsen er i orden

Et skarpt fokus på kunden og ikke på produktet er en af årsagerne til, at den unge handelsvirksomhed Appliance i Allerød på Nordsjælland stormer frem. Vi har mødt tre driftige iværksættere, der ved en ting eller to om godt købmandsskab.
PORTRÆT

Hul igennem

Birthe Thygesen blev bidt af en gal bagel i New York, og er nu Københavns ukronede bageldronning. Én sandwichbar er blevet til syv, siden hun kvittede sit gode job for otte år siden, og nu slås der så småt brød op til international ekspansion.
PORTRÆT

Lær at bruge fingrene først

Peter Johansen er manden bag Martin Gruppen, der i 1990’erne fik global succes med at udvikle og sælge intelligent lys til blandt andet diskoteker. Nu er han i gang med sin anden store satsning – produktion af luksusyachter i 100 millioner-kroners klassen. I Danmark. Vi har spurgt en ærkeiværksætter om succesens tommelfingerregler.
PORTRÆT

Rig på ord

Nadja Pass har så mange ord, at hun sælger ud af dem. Salgsprognoserne for førsteudgaven af hendes magasin Reflexioner var ganske vist alt for optimistiske, men efter tre år er koncept og marked ved at finde sammen. Mød en kvinde med hang til koblingsfelter.
PORTRÆT

Købmanden fra Paris

Strandet i Paris efter at et job gik i vasken – hvad gør man? Christian Normann fra Kar-lebo besluttede at blive i byen og slå sig ned som iværksætter inden for distribution af IT-netværksprodukter. I dag omsætter hans virksomhed for 250 millioner kroner om året.
PORTRÆT

Udfordrerne

Robinhus skulle være et websted, hvor man billigt kunne annoncere sin bolig til salg. Men kunderne ville have mere, og iværksætterne bag måtte springe ud som ejendomsmæglere med et nyt koncept i en konservativ branche.
PORTRÆT

Klogere på forretning

Johnny K. Schäffer startede sin hjemmesidevirksomhed på et kollegieværelse da Internettet begyndte at tage fart. Høje ambitioner lagde en overgang både virksomhed og iværksætter ned – men Schäffer har lært af sine fejltrin. De lektioner deler han her med Jesper H. Andersen.
PORTRÆT

Bladskrædderen

En tidligere militærmand på bladmarkedet lyder lidt hen ad en hund i et spil kegler. Eller – i Johnny Laursens tilfælde – som indledningen til historien om, hvordan det stadig kan lade sig gøre at tage kampen op med Egmont, Aller og Bonnier selv om man starter i en kælder i Åbyhøj. Jesper H. Andersen har mødt bladmanden.
PORTRÆT

Moderne mælkemand savner konkurrenter

Mejerist Troels Jørgensen fra Kolind på Djursland har genopfundet mælkemanden. Via internettet sælger han økologiske mejeriprodukter, som han to gange om ugen leverer til døren hos kunder i Århus-området. Rie Nielsen har været med på tur.
PORTRÆT

Gang i netsalget

Internethandel er igen i fremmarch, er eksperter enige om. Men det er ikke så let at dirigere kunder ind i sin netbutik – og få dem til at købe noget. Iværksætteren Christina Torp-Nielsen har fundet finten.
PORTRÆT

Netværkeren

Der er 2.000 danske erhvervsfolk, der hver betaler en pæn klat penge for at få lov til at være med i hans klub. En god forretning, fristes man som iværksætter til at tænke, og han tjener da også penge på det. Men det er en biting. Det er ikke det, det handler om. Sådan er det første indtryk man får, når man møder Jørgen Galsgaard, iværksætteren bag Netværk Danmark.
PORTRÆT

Vagthund i cyberspace

Med 33 millioner i nylig tilført venturekapital er iværksætter firmaet Bridicum Security Group klar til at gøre livet surt for hackere i UK og Norden.
PORTRÆT

På mit glatte ansigt

Ida Halberg troede så meget på et nyt innovativt rynkereduktionsprodukt at hun åbnede en klinik på en af byens bedste adresser, Kongens Nytorv midt i København. Århus fulgte hurtigt efter, og nu kredser tankerne om den videre ekspansion. Mød en iværksætter, der er foran sit marked.
PORTRÆT

Mulighedernes mand

Iværksætteri bliver et noget andet spil, når man i forvejen kender reglerne. Som Peter J. Lassen, der var en erfaren erhvervsmand først i halvtredserne da han startede den succesfulde møbelvirksomhed Montana. Det handler om fortællinger…
PORTRÆT

Isterningemanden

Nogle ideer er så gode, at produkterne nær-mest sælger sig selv. Sådan en idé fik iværksætteren Erling Vangedal-Nielsen for næsten 30 år siden, da han opfandt isterningeposen. Vi har besøgt manden bag en verdensomspændende dansk iværksættersucces.
PORTRÆT

Manden der ikke kunne lade være

Nogle mennesker får konstant nye ideer. Nogle af dem har også talent til at skrue en forretning sammen, og så er der nogle, der oven i købet kan få pengestærke investorer med på ideen. Tre ingredienser, der karakteriserer iværksættere som Niels Klitsgaard. Vi har luret et par finter af.
PORTRÆT

Tidligt ud af røret

Pouline M. Andersen er ikke den slagne vejs rytter. Da kammeraterne gik i gang med en videregående uddannelse startede hun som 23-årig sit eget inbound callcenter, som i dag har fire ansatte og vokseværk. Mød en ung iværksætter i fuld firspring.
PORTRÆT

Dette er ikke et trickfoto

Et nyt projektionsmedie, der er usynlig for det blotte øje. Det er hvad iværksættervirksomheden Vizoo er ved at skabe sig en forrygende succes på basis af. Det handler om det nærmeste man kommer en kunstig luftspejling… midt i København.
PORTRÆT

Hun har skabt en mærkevare

Det var de kommercielle erfaringer der vejede tungest i bagagen, da Susanne Gjerrild besluttede at blive iværksætter. Hendes virksomhed FLY BIRD FLY er i dag, halvandet år efter, ude i 120 butikker og fire eksportlande med tasker, tørklæder og andet tilbehør til stilbevidste kvinder. Vi har mødt en iværksætter med stærke vinger.
PORTRÆT

Lego-konge af cyberspace

Op til 100 dollars kan man få for én enkelt Lego-figur på Internettet – hvis det vel og mærke er den rigtige figur. Iværksætteren Morten Sørensen har gjort en levevej af sin Lego-passion og navigerer med stor dygtighed i et benhårdt virtuelt marked, hvor kun de stærkeste overlever.
PORTRÆT

Noget ved musikken

Knud Bjerre er 36, medindehaver af en jysk bowlingcenterkæde, festivalarrangør og den nybagte ejer af Midtfynsfestivalen. Vi har spurgt ham, hvordan man får så mange bolde i luften, og hvordan han har tænkt sig at tjene penge på sin nyerhvervede festival.
PORTRÆT

Iværksætterfamilie holder tiden

De er en familie. De er super professionelle. Og de er på vej ud over stepperne med et produkt, som 500 andre har måttet opgive før dem. Mød familien Haaning Høj og det elektroniske parkeringsur.
PORTRÆT

Ren luft for pengene

Fremtiden tegner lys og luftig for fynske Scan Airclean. Virksomheden har fået øjenbrynene til at hæve sig hos såvel landmænd som investo-rer, efter at Århus Amt er begyndt at tillade udvidelser af grisestalde hvis Scan Aircleans nye luftrenser installeres. Jesper H. Andersen har mødt et travlt iværksætterteam.
PORTRÆT

Selvfølgelig er hun iværksætter

En engelsk iværksætterhistorie fik i 1986 Helene Krogh ud ad starthullerne. Midt i sit cand.merc.-studie lancerede hun et callcenter hjemme fra lejligheden – og endte med en blomstrende software-virksomhed. Jesper H. Andersen har mødt iværksætteren.
PORTRÆT

Amning og ambitioner

Man kan sagtens amme, mens man taler i telefon og holde kundemøde med en babylift under armen. Der skal mere end et par spædbørn til at få de to kvinder bag virksomheden Add Up til at skrue ned for ambitionerne. Susanne Hoeck har været på besøg.
PORTRÆT

Opfinder på glatis

En glatføreulykke for 30 år siden gav ideen til LIWAS – Life Warning System. Hvad der for to år siden lignede en simpel garage-opfindelse har udviklet sig til et højteknologisk projekt med millionbudgetter. Vivian A. Voldgaard har besøgt iværksætterne bag.
PORTRÆT

Chokolatier af Guds nåde

Iværksætteren Peter Beier kan lave chokolade, der smager så englene synger. Han sværger til salg gennem rendyrkede konceptbutikker og afskyr kompromisser. Jesper H. Andersen har mødt mesterchokolatieren.
PORTRÆT

En vision skal kilde i maven

Skal din virksomhed vokse, kræver det en vision. Små visioner begrænser, store visioner skaber energi – så sigt helt derop, hvor det kildrer i maven! Det er blandt lektionerne på Annette Næsborgs kursus »Stormcheck«, som Ann Rosenbom rapporterer fra.
PORTRÆT

Immediad går og roder med noget...

Det lille iværksætterteam bag Immediad har indtil videre tiltrukket tre millioner kroner i venturekapital til den nært forestående lancering af et højteknologisk medieprojekt. Produktet er stadig hemmeligt, men Iværksætteren har fået lov til at løfte en lille bitte flig af det stramme slør… Jesper H. Andersen har mødt en af drengene.
PORTRÆT

Vilde børn har måske iværksættergener

Børn med tilpasningsvanskeligheder kan have anlæg for at blive iværksætter, mener den australske forsker Louise Earnshaw. Hun underviser ballademagere i at bruge deres energi positivt. Jesper H. Andersen mødte hende da hun gæstede Center for Entrepreneurship i Århus.
PORTRÆT

Den strategiske designer

En grafisk designvirksomhed består tit af én eller to personer, men sådan behøver det ikke at være. Lotte Kühl har tænkt strategisk fra første færd og har på blot otte år opbygget sin designvirksomhed til at være landets tredjestørste. Jesper H. Andersen har mødt den målbevidste iværksætter.
PORTRÆT

Kildevandssheiken

Kan man virkelig tjene penge på at sælge vand i et land, der er omgivet af hav og hvor det regner halvdelen af tiden? Mød en iværksætter, der kan svare ja på det spørgsmål: ALLAN FELDT.
PORTRÆT

En ny istid truer

En tætsluttende kappe af frisklavet italiensk is vil snart dække Danmark, hvis det står til manden bag Paradis-is’ to butikker i Århus og København.
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign