Cxense Display
Findes i: #66 (Maj/2012) side 12
Artikeltype: Økonomi
Forfatter(e): Maria Kehlet Hansen
   
Med et stigende antal engle investorer på den danske scene har iværksættere god mulighed for at tiltrække kapital. Det kræver dog hårdt forarbejde, siger business angels.

Der findes mange mennesker med gode ideer, der drømmer om alt fra nye biotecheventyrer til at opfinde den næste geniale it-løsning i milliardklassen. Iværksætterdrømmene spirer, og behovet for kapital, der skal sparke successer i gang, er stort. Men det er som regel ikke nok kun at stå klar med den gode idé. Der er også andre punkter på listen, der skal tjekkes af, før man som iværksætter kan gøre sig attraktiv til en kapitalindsprøjtning fra fx en business angel. 

”Det handler om at udstråle kompetence i relation til de mål eller det projekt, man har sat sig for. Derudover er ens erfaringsgrundlag vigtigt, og man skal have tjek på det, man er i gang med,” siger Jesper Jarlbæk, der har mange års erfaring som business angel. Senest som ny bestyrelsesformand for det nye business angel netværk i København, BAC, der er en sammenslutning af de tidligere netværk BA Øresund og BA Copenhagen.

Den rigtige forretningsmodel

Jesper Jarlbæk fortæller, at de to vigtigste termer i jagten på kapital er ”proof of concept” og ”proof of business”. De to begreber handler simpelt nok om, at iværksættere skal kunne bevise, at de har produktet, der vil give succes – men ligeså vigtigt, at de også har den forretningsmodel, der skal til.

”Du skal kunne sandsynliggøre, at du kan tjene penge, og at du har den rigtige forretningsmodel. Der findes mange gode ideer, som ikke bliver til noget, fordi man ikke har held til at finde den rette forretningsmodel,” siger han.

Det kræver derfor et stort forarbejde fra iværksætternes side, hvis de skal kunne imponere en engel. Et forarbejde, hvor alt for mange iværksættere slet ikke gør sig umage, siger Søren Hougaard, der selv er business angel, bestyrelsesmedlem af DVCA og adjungeret professor på CBS.

”Iværksættere kan blive meget bedre. Det er meget sjældent, at jeg møder en iværksætter, der har sat sig ind, hvem jeg er,” lyder opsangen fra Søren Hougaard. ”De skal sætte sig bedre ind i den branche, deres virksomhed er en del af, så de kan finde frem til de engle, der er der. Mange skyder med spredehagl. Iværksættere kan godt blive meget bedre i deres search and selection proces,” siger Søren Hougaard.

 Løb selv en meter

Nicolaj Højer Nielsen er serie-iværksætter og har siden 1999 været med til at løbe ti virksomheder i gang primært inden for IT og bioteknologi. Han har derfor på egen krop mærket, hvor svært det kan være at skrabe kapital ind til gode ideer. Nicolaj Højer Nielsen mener dog, at mange iværksættere begår den fejl, at de for tidligt ser sig om efter en investor. 

”I starten begår man fejl. Det gjorde jeg også selv. Så derfor ved jeg, at mange iværksættere begår den fejl, at de tror, man skal have penge for at komme i gang. Men man skal lære at lave noget selv og bevise, at man selv kan omsætte idé til virkelighed. Vise, at man kan løbe en meter uden en ekstern investor, for hvis man ikke kan det, hvorfor skulle andre så investere i ideen?,” siger Nicolaj Højer Nielsen.

Nicholaj Højer Nielsen har en blog om kapitalrejsning for iværksættere, hvor han skriver om fakta og myter om iværksætteri. Her opfordrer han netop også iværksættere til at sætte sig ind i forskellen mellem fx venturefonde og business angels.

 Det samme gør Søren Hougaard:

”Iværksætterne skal sætte sig ind i, hvordan en investor tænker, og hvilken engel, der er god for dem. Hvad fokuserer de på? Kan investorerne forstå min plan og er den overhovedet interessant for dem?,” fortæller han.

Søren Hougaard forklarer, at det oftest er de samme fejl, han møder igen og igen, når han ser en ny forretningsplan. Som business angel ved man, at seks ud af ti virksomheder desværre ender i konkurs, fordi iværksætteren ikke har forstået markedet. Svar på, hvor stor interessen for et bestemt produkt er, hvordan teknologien udvikler sig, hvad kapitalbehovet er, er ofte dem, der mangler, forklarer han.

”Som trænet investor er det ting, som man hurtigt opdager, når det ikke er beskrevet i en forretningsplan. Iværksættere skal ikke kun have en plan a, for den går nok ikke nødvendigvis. Hvad er så plan b? Og plan c?,” spørger Søren Hougaard.

Iværksætterne skal med andre ord lære at tale investorernes sprog, så de kan opkvalificere deres planer. Når det er sket, forklarer forretningsenglene, at forløbet fra idé til kapital oftest sker ved, at en iværksætter kontakter dem med en teaser. En opmærksomhedsvækkende lille film, et PowerPoint show eller andet, der beskriver idéen. Herefter beder business angels om forretningsplanen, og er den i orden, sættes et møde op. Iværksætterne skal ikke frygte, at de ikke kan finde den rette business angel.

”Tænk på, om ikke ham der fra dit netværk, som du måske ser seks gange om året, ikke kender en, som kender en? Det er ligesom headhunting,” siger Søren Hougaard og fortsætter:

”Konkret kan man jo starte på DVCAs hjemmeside og derfra slå folk op på Linkedin eller Google eller søge i sit professionelle netværk, og så finde en håndfuld eller to. Det er ren markedsanalyse,” lyder rådet.

Jarlbæks 5 gode råd

Jesper Jarlbæk er erfaren business angel og næstformand i DVCA – den danske venture- og kapitalfondsforening.

- Bliv ved. Ihærdighed betaler sig.

- Lyt til et investor-nej. Som regel begrunder folk et nej, så lyt til det, der bliver sagt og tag rådene til dig

- Gå i tænkeboks: Lav ting om, hvis du får et nej. Det er ikke altid guldkorn, som kommer fra investorerne - men mange gange har de erfaringen og kan se, hvor det halter.

- Kend markedet: Kend det total addressable market. Er markedet for ideen for lille, så vil ingen smide penge i den.

- Du får kun én chance: Vær sikker på, at du selv tror på dit hjemmearbejde. Brænd ikke gode muligheder af. For du får kun én chance

Relaterede

Erfaringer med engle (1) // Dyrk iværksætterpotentialet hos kvinder og etniske minoriteter (1) // Vi skal leve af markedsorienteret iværksættelse (1) // Den vidensintensive iværksætter ano 2004 (1) // Innovationsmiljøerne skaber værdi (1) // Aldrig for ung til iværksætteri (1) // Sølvskeens tankegods (1) // Sæt din viden i værk (1) // Iværksætterbølgen anno 2004 (1) // Bog: få tid til det du er bedst til (1) // Stress er livstruende - også for virksomheden (1) // Flere iværksættere kan få glæde af skattefri opsparing (1) // Venture Cup bliver landsdækkende (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Højt at flyve (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // Aldrig mere oliventræer (1) // En verden af muligheder (1) // Stolthed og fordomme... (1) // Alt for få virksomheder har styr på likviditeten (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Banken som redningsmand (1) // Let's do the Hub (1) // Iværksættere er helte (1) // Remburs giver sikkerhed i handel uden for EU (1) // Livtag med forretningsmyter (1) // Hjælp, jeg er rig! (1) // Win-win med samfundssind (1) // Kapitalrejsning for vækstvirksomheder – myter, trends og den barske virkelighed (1) // “Du skal være klar til at ofre alt” (1) // Den politiske kæp i vores hjul (1) // Ejerledede firmaer er kommet godt gennem krisen (1) // Konkurser rammer hårdt (1) // Mobiltelefonen som betalingsmiddel (1) // Iværksættermillioner samler støv i Bruxelles (1) // Team Danmark-model kan bane vej for iværksættere (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Kapitalfremskaffelse i en krisetid (1) // Iværksætteri kan også være storindustri (1) // Venturemilliarder skaber vækstdrømme (2) // Du kan sikre dig kontant betaling for dit arbejde (3) // Imperium med vokseværk (1) // Køge Iværksættermesse (2) // På kursus med statstilskud (3) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (1) // Sådan får du dine produkter hjem fra Kina - til tiden, og i rette kvalitet og pris (1) // Sprogøre for musik (1) // Anekdoter fra venturekapitalens barndom (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (3) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Rigets iværksættertilstand (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Unboss dig selv og din organisation (1) // Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv (1) // Tøjdesigner pimper campingvogne (1) // Gamle vaser i nye striber (1) // Pistoler, piger og pilsnere (1) // Bocians økonomiske vejrudsigt: Nu vender det… håber vi (1) // Iværksættermentor (1) // Skal du bogføre selv eller hyre en bogholder? (1) // Kom i gang med at fejle (1) // Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign