Cxense Display
Findes i: #61 (Oktober/2011) side 10
Artikeltype: Økonomi
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Det er surt at være iværksætterspire og mangle pengene til at starte op med. Men tør øjnene – mulighederne ligger der, og måske er det slet ikke så skidt at starte med at være lidt på røven.

Når man er ved at boble over af iværksætterideer, der kæmper for at komme ud og blive realiseret, kan det være en barsk oplevelse at kigge ned i mulvarpen og kun se mørke. Ingen funklende mønt til at kaste efter de gode ideer, og det er sørens, for havde man blot en halv million, 100.000, 50.000, ja bare 10.000 eller sølle 5.000 kr., så skulle man hurtigt få dem til at yngle – så skulle folk bare se løjer. Men man har dem ikke. Banken har dem heller ikke, siger de. Måske er man for stolt til at spørge mor og far, og vennerne, og i øvrigt tænker de stort set som investorer, måske mest rammende beskrevet af Lars Larsen i sidste nummer af IVÆRKSÆTTEREN: Før man har bevist sit værd, er der ingen der tror på en. Og det er jo pointen, når det er første gang man gerne vil starte op. Man har IKKE bevist sit værd for h..., men tro nu på mig!!!
Tilbage i sofaen, lidt mavesur, indfinder trodsen sig. Hvad kan man starte UDEN en krone på lommen? Eller sådan cirka – hvad kan man starte for de 500 eller 1.000 eller 2.000 kr., som alle kan skrabe sammen?
Se sådan på det: Du har det væsentligste aktiv allerede: Dig selv og din arbejdskraft. Den arbejdskraft, som du også kunne sælge til et firma for noget så usselt som løn, velvidende at det ingen vegne fører.
Og i øvrigt, så er det med at overkomme det umulige for ingen penge en stor del af det at være iværksætter, så det er slet ikke nogen skidt ting at skulle starte med at være kreativ hvad penge angår.
Der er mindst to måder at angribe spørgsmålet på. For det første kan man lede efter en idé, der ikke kræver de store investeringer upfront. For det andet kan man lede efter en idé, hvor man selv får pengene ind fra kunderne før man skal af med dem til leverandørerne. En variant af denne mulighed er at få leverandørerne til at give en gode lange betalingsfrister i opstarten, altså simpelthen agere opstartshjælpere.

Vinduespudsning og telefonsalg
Som eksempler på den første type virksomhed kan nævnes det populære vinduespudser-metier. Der er ikke mange opgange, hvor der ikke hænger op til flere tilbud om at pudse vinduerne. Det kræver ikke meget mere end en spand og en klud og en skraber og komme i gang – et par hundrede, så burde man være kørende. I princippet kan man sælge hvad som helst af samme skuffe: bilvask, trappevask, rengøring, gårdfejning, plæneklipning (med folks egen plæneklipper) og andet havearbejde. Mulighederne er legio, og der er mange eksempler på iværksættere der er startet med hvad de havde og har opbygget et stort firma fra det beskedne udgangspunkt. Jeg vil f.eks. vædde på, at de fleste rengøringsfirmaer er startet på præcis denne måde. Først gør man det selv, så hyrer man nogle til at hjælpe, og til sidst har man kun salg og ledelse tilbage til sig selv.
En anden type firma man kan starte med meget små opstartsomkostninger er dem, der bare kræver en telefon – hvilket de fleste har nu om stunder. Man kan nå langt med en telefon og den rette viden, men til at starte med kan man om ikke andet lave telefonsalg for andre firmaer. Det kan også være nemt at overbevise en kunde om at sige ja tak til, hvis man i starten tilbyder sig på ren provisionsbasis uden opstartsomkostninger for kunden. Sælger man ikke noget, koster det ikke kunden noget. Lad være sagt, at succes med telefonsalg kræver både den rette teknik og gode talegaver, men det er ikke svært at få et telemarketingjob et par måneder, hvor man kan suge den basale teknik til sig. Har man første en kunde er næste skridt at få en kunde mere, og så kan man begynde at hyre andre til at sælge for kunden. Det kræver måske lidt mere, tænker den iværksættere, f.eks. kontor – men hvem siger, at folk ikke kan sidde hjemme hos sig selv og ringe, indtil man får omsætning nok til at betale for lokaler.
Har du en særlig kompetence er det selvfølgelig en helt tredje mulighed for at bygge et firma op på den baggrund. Massage, coaching, bogføring, computer-hjælp... hvad det nu end er, du er bedre til end de fleste, eller måske endda har et papir på at kunne.

Magasiner, webshops, restauranter...
Den anden kategori af nulstarts-muligheder er som sagt at finde en branche, hvor likviditeten flyder først ind og så ud. Kig f.eks. på det blad, du sidder med i hænderne, som er startet på præcis den måde. Til første nummer blev der først solgt annoncer, og så var det selvfølgelig vigtigt at annoncørerne havde kort betalingsfrist, så pengene kunne komme ind inden trykkeren og posten skulle have deres penge. Nå ja – lidt snor kan være nødvendig, og meget kan nås med et godt personligt møde med de mennesker, der skal levere en vare, før de får deres penge. Jeg siger ikke, at det er den ideelle måde at starte et blad på – men det kan gøres.
Nettet er selvfølgelig et sted, hvor mulighederne er mange. En lille netbutik kan man oprette for næsten ingen penge, og så afhænger resten af, hvad det koster at anskaffe et varelager og lidt emballage. Her kan man starte ret småt, indtil man finder ud af, hvor meget man sælger, og med lidt held kan man sælge en del inden man skal betale.
Igen er det som altid en fordel at have nogle erfaringer eller kompetencer at bygge på. Kan du programmere, behøver du nok næppe at blive gjort opmærksom på de muligheder, der fører med sig. Så er der selvfølgelig det med ideen – mange synes ikke de har en, der er god nok. Pjat – det handler om at komme i gang, og så åbner mulighederne sig når man får nogle erfaringer.
Måske kan man endda åbne en restaurant for ingen penge. Der er folk, der har restauranter i deres eget hjem, og slår på det eksklusive og den hjemlige hygge (jeg er ikke klar over, hvad et sådant arrangement kræver af godkendelser).
Og apropos dit hjem – har du ekstra værelser, er du måske få skridt fra at have din egen Bed&Breakfast med den gæsteseng, som alligevel står tom det meste af tiden.
Er du akademiker kan analysebranchen være en mulighed. Software til at lave spørgeundersøgelser fås for en slik, og mange større firmaer vil gerne vide, hvad deres kunder tænker om deres produkter – eller hvad medarbejderne synes om chefen.
Chefen – det er dig. Ideerne ligger der, lige til at plukke, uanset hvor plukket du selv er. Tilbage er vel kun at sige – held og lykke!

Klar til at starte? Start iværksættertilværelsen med et medlemsskab af Dansk Iværksætterforening og modtag magasinet Iværksætteren her.

Relaterede

Sæt din yndlingsvase på auktion (1) // Købologi for viderekommende (1) // Pæne billeder til websitet (1) // Bedre vilkår for videniværksætteren (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (1) // Skal mit firmanavn stå på fakturaen? (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // Tjekket tøj i store størrelser (1) // Multimedieskatten – alt eller intet (1) // Exit for begyndere – bliv klar til den dag, virksomheden skal sælges (1) // Man er jo bare et menneske (1) // Forord til bogen (1) // Din grønne købmand (1) // Opskriften på en succesfuld netbutik (1) // Innovation på skolebænken (1) // Den rette hylde (1) // Forkælelse til din bærbare (1) // Nørdernes nye base (1) // Nyt liv til gamle bøger (1) // På kursus med statstilskud (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign