Cxense Display
Findes i: #2 (Juni/2003) side 34
Artikeltype: Ideer
Forfatter(e): Rie Nielsen
   
Jesper Tikiøb har sammen med sin far etableret et firma, der er en blanding af grafisk virksomhed og eventbureau. Med en solid erfaring fra cykelsporten har Tikiøb skaffet DM i landevejscykling 2004 til hjembyen Hadsten.

Enkeltstarter, skarp konkurrence og sved på panden er ikke noget, der afskrækker iværksætteren Jesper Tikiøb fra Hadsten i Østjylland. Han har nemlig levet med cykelsport som en trofast følgesvend det meste af sit voksne liv, heraf ti år på egne hjul. Og i et par år i slutningen af 1990’erne stod han i spidsen for det professionelle cykelhold Team Chicky World. Men de senere år har han koncentreret sig om at arrangere cykelsportsbegivenheder, blandt mange andre Skandinaviens største endags-cykelløb CSC Classic, der køres i Århus. For to et halvt år siden tog Jesper Tikiøb springet ud i iværksætterlivet og skabte sammen med sin far, Olaf Tikiøb, en grafisk virksomhed med tilhørende eventafdeling under navnet Concept Tryk i Hadsten.
»Vi så nogle muligheder i kombinationen mellem min fars mangeårige erfaring i den grafiske branche og min inden for cykelsporten. Sportsevents har et stigende behov for at blive markedsført, og da jeg er uddannet i reklame- og marketingbranchen, var det bare at gå i gang,« fortæller Jesper Tikiøb. I dag er der seks ansatte i Concept Tryk. Omsætningen er fordelt med 60 procent til den grafiske og 40 procent til eventafdelingen. Men der er altså også opgaver, der ganske efter konceptet går på tværs af sport og grafik. Et eksempel er den danske Tour de France-vinder Bjarne Riis’ Team CSC, der får udviklet alle sine grafiske produkter hos familien Tikiøb i Hadsten.

DM på landevej
Når Concept Tryk næste sommer skal arrangere DM i landevejscykling, kommer der også fuldt tryk på de grafiske rotationer.
»Vi bød ind på dén opgave på lige fod med mange andre sportsarrangører, og man valgte altså os. Det er en udfordring, som jeg er meget glad for at få lov at prøve af. Jeg har i årenes løb arrangeret alle større cykelløb i Danmark, men aldrig et nationalt mesterskab. Så det er lidt af en skalp, jeg har skaffet mig. Jeg glæder mig og er ikke nervøs, for jeg har lavet så mange store arrangementer i mit liv, og det er de samme værktøjer, jeg skal have i brug her. Den eneste væsentlige forskel er, at DM i landevejscykling varer fire dage i stedet for én,« pointerer Jesper Tikiøb.
Sammen med æren er der altså lagt op til en omgang hårdt arbejde for de ansatte i firmaet, når DM skal afvikles. Men selv om chefen kræver sved på panden hos sig selv og sine medarbejdere, er det samtidig en erklæret målsætning for Concept Tryk, at alle i firmaet skal have det sjovt med det, de laver.
»Det kendetegner iværksætteren, at det er lysten, der driver værket. Hvis man vil tjene rigtigt mange penge, så ville man nok lave noget andet end det her. Det vigtige er, at man har en frihed og en virketrang. Man skal tro på det, man laver, og man skal have det godt med det,« slår Jesper Tikiøb fast. Tro på sig selv og sin virksomhed, det har den foretagsomme iværksætter masser af.
»Efter to år i konstant fremgang har vi valgt at trække vejret dybt og stabilisere os i år. Sidste år var der så meget knald på, at vi ind imellem ikke længere kunne huske, hvad vi selv hed. Men nu er vi et godt team, og i år vil vi koncentrere os om de enkelte medarbejdere. Arbejdsmæssigt har vi en målsætning om, at vi vil forsøge at sprede vores events lidt. Vi vil gerne lave andre ting end cykelrelaterede begivenheder. Og det er vi allerede i gang med,« fortæller Jesper Tikiøb.
I foråret arrangerede han eksempelvis en minimesse i Kulturhuset Sløjfen i Hadsten med aktiviteter for hele familien. Og næste store event fra Jesper Tikiøbs hånd bliver Frijsenborg MTB Explorer i august, hvor familier får lov at boltre sig i det naturskønne område omkring den gamle herregård ved Hammel, med eller uden cykel. Der bliver blandt andet ringridning, falkonerflyvning, jazzmusik samt cykel- og biludstilling.

Relaterede

Den strategiske designer (1) // Amning og ambitioner (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Selvfølgelig er hun iværksætter (1) // Brug dig selv som varemærke (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (2) // Grib dit marked (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // 15 minutters berømmelse – når medierne hjælper salget på vej (1) // Den ultimative salgsressource (1) // Det rene pral (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Videoslaget, der skal vindes fra København (1) // Skal jeg nu betale for min brug af royalty-free billeder? (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (1) // Det digitale stempelkort (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (2) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (1) // Bliv synlig i det digitale landskab (1) // They can shout: Graduateland (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign