Cxense Display
Findes i: #59 (Maj/2011) side 8
Artikeltype: Ideer
Forfatter(e): Iben F. Skjærlund
   
Jacob Dalbøge, Mads Rodil, Henrik Kristensen og Emil Lykkeskov er handelsgymnasieelever i Vejlby ved Århus og står bag netbutikken OnlineOutwear.dk, der sælger tøj fra det canadiske mærke Stormtech. Forretningen startede som et skoleprojekt i faget innovation, men salget går nu så godt, at planerne er blevet mere ambitiøse.

De skulle finde på en forretningsidé, så de i praksis kunne afprøve nogle af de ting, de lærer på handelsgymnasiet. Som sagt, så gjort.
”Vi ville finde et koncept, som kunne føres ud i livet med meget lave omkostninger. Vi havde hørt om drop shipping, hvor produkterne leveres til kunden direkte fra leverandøren, som sender varen i sælgers navn. Man undgår derfor at være lagerførende med den risiko det indebærer, så det var en rigtig god løsning for os,” siger Mads Rodil, der sammen med Henrik Kristensen og Jacob Dalbøge åbnede OnlineOutwear.dk i oktober 2009.
”Vi undersøgte mulighederne og stødte på Stormtech, som er et canadisk mærke, der bl.a. laver skitøj, fleecejakker og løbetøj i høj kvalitet. Mærket var velkendt i hjemlandet Canada, men ikke i Europa. Og da tekstilbranchens onlinesalg var voldsomt stigende, vurderede vi, at der var et stort potentiale i at lave en netbutik,” siger Jacob Dalbøge og fortæller, at OnlineOutwear.dk har en aftale med en leverandør i det midtjyske.
”Da vi skulle til møde med leverandøren første gang, var vi nervøse for, at han ikke ville tage os seriøst på grund af vores unge alder. Men det var ikke noget problem, han kommenterede det slet ikke, og vi startede straks samarbejdet,” fortæller Jacob Dalbøge.
OnlineOutwear.dk har i høj grad givet trekløveret praktisk erfaring, og netbutikken har både skiftet navn og fået nyt udseende inden for det sidste halve år.
”I begyndelsen koncentrerede vi os meget om offline markedsføring på bannere og gennem familie og netværk. Men vi fandt hurtigt ud af, at det ikke batter særlig meget sammenlignet med online markedsføring. Der er alt for langt fra at høre om en netbutik ude i byen til at gøre et køb. Man skal skabe opmærksomheden på nettet,” siger Henrik Kristensen og nævner, at salget er steget voldsomt efter strategien blev ændret. Det har givet blod på tanden, og en fjerde mand, Emil Lykkeskov, er for nyligt kommet med i firmaet.
”Vi har fået mange nye arbejdsopgaver, og vores ambitionsniveau er vokset. Vi vil for eksempel gerne finde nye leverandører - i princippet kan vi sælge hvad som helst, fordi vi nu har platformen,” slutter Henrik Kristensen.

Læs mere på www.onlineoutwear.dk

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign