Cxense Display
Findes i: #11 (Februar/2005) side 30
Artikeltype: Ideer
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Medlemmer af Advanced Barter System (ABSI) bytter varer og tjenesteydelser med hinanden i et højtudviklet elektronisk handelssystem. Pludselig kan du købe varer for penge, du ellers ikke ville have.

Forestil dig, at du driver en computerforretning, og en dag er på restaurant med en kunde. Efter middagen spørger du ejeren af restauranten, om du ikke i stedet for at betale kan stikke ham en softwarepakke til hans computer, eller måske et nyt tastetur. De fleste restauratører ville nok ryste på hovedet og blokere udgangen. Men nu er der faktisk lanceret et system, der bygger på lige præcis den tankegang, bare en tand smartere. Du skal selvfølgelig ikke gå på restaurant med et udvalg af varer, som du håber at kunne bytte med – derimod skal du svinge et smart lille stykke plastic i størrelse og form af et almindeligt kreditkort. Restauratøren behøver ikke at have brug for noget af det, som du sælger. Men han har med stor sandsynlighed brug for et eller andet, som en af de 270 andre medlemmer af handelsnetværket Advanced Barter System (ABSI) sælger. Det kan han nu gå ud og købe og betale med det plus, han har fået på byttekontoen efter dit besøg.

Hvad er ideen?
Det var sørme smart, tænker du måske. Eller måske tænker du, jamen hov, hvis der nu i stedet var betalt med almindelige danske kroner, så kunne restauratøren jo have brugt pengene i en hvilken som helst butik i hele landet. Eller have hævet dem til sig selv. Det almindelige pengesystem er jo også bare et avanceret byttesystem. Hvor er det egentlig lige fidusen er, hvis han pludselig kun har 270 andre virksomheder at vælge imellem?
Et af svarene hedder meromsætning, og den opstår fordi barterkroner (1 krone = 1 barterkrone) ikke kan veksles til rigtige kroner. ABSI-netværket er i essensen 270 mindre virksomheder, der lover at handle hos hinanden i det omfang, de har brug for hinandens serviceydelser. Hvis ikke restauratøren i eksemplet havde været medlem af ABSI, havde du måske spist et andet sted, og så havde han slet ikke fået den omsætning. Nu er han til gengæld tvunget til at dække nogle af hans leverancebehov hos en af de andre, for det er den eneste måde, barterkronerne på hans ABSI-konti kan antage værdi. Og udvalget er betragteligt.
»Vi vil gerne have alle brancher med, men ikke alle virksomheder. Vi tager kun ca. 4 pct. af SMV’er med,« siger iværksætter og direktør Jens Christian Falck-Jensen til Iværksætteren.
»4 pct. er et erfaringstal fra udlandet. Med 4 pct. vil man have nok konkurrence, men hvis vi tog 20 pct. af alle SMV’er med, ville det ikke give nok mersalg til dem, der er i systemet,« siger han.
På hjemmesiden kan man søge inden for 13 forskellige kategorier, og fire gange årligt modtager medlemmerne et blad med en lille annonce fra hver, og artikler fra nogle af medlemmerne. Der er advokater, revisorer, kontorhoteller, restauranter, fotografer, køkkencentre, forhandlere af kontormøbler og kontorartikler, bilforhandlere, IT-forhandlere, lagerhoteller, renserier, trykkerier, vinduespudsere, vinhandlere, konsulenter, caféer, hoteller, biludlejere, byggefirmaer, malerfirmaer, tæppehandlere, telemarketingfirmaer, gallerier, fitnesscentre, osv… ja, faktisk næsten alt, hvad en virksomhed har brug for.
En anden fordel er, at du ikke skal have penge op ad lommen, når du betaler med barterkroner. Dermed får din virksomhed en bedre likviditet.

Fra jordlaug til ABSI
Barterideen startede for første gang i Schweiz i 1934, men inspirationen hentede schweizerne i Nordjylland, hvor de på et besøg så hvordan folk byttede i trekant i et jordlaug. Det schweiziske bartersystem WIR.ch har i dag 65.000 virksomhedsmedlemmer og omsætter for hvad der svarer til 11 mia. danske kroner om året. Internationale samarbejder betyder, at du også kan bruge dine ABSI-kroner nogle steder i udlandet.
Den danske igangsætter Jens Christian Falck-Jensen oplevede første gang systemet i USA, og blev så begejstret og han fik lyst til at lancere ideen i Danmark. Med midler fra investoren Peter Kisbye, som var fundet via Matchonline, og en hård kickstart lykkes det ham at få netværket sparket i gang.
»Det var en svær start. Da vi begyndte havde vi jo et netværk uden medlemmer. Det er som at sælge mobiltelefoner uden mobilnetværk,« siger Jens Christian Falck-Jensen.
ABSI fik gode input fra lignende handelsforaer i udlandet, og har i dag fem ansatte og en vækstkurve der siger 25 nye medlemmer om måneden.
»Vi er ved at udvide til hele landet ved at alliere os med lokale partnere i amterne. På sigt skal det kunne bruges overalt,« siger han.
I øjeblikket er netværket centreret omkring Storkøbenhavn, selv om der også er repræsentationer i Vejle, Roskilde, Vestsjælland og Frederiksborg amter. Jens Christian Falck-Jensen understreger dog, at man kan være medlem uanset hvor man bor i landet. Læs mere på: www.absi.dk
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign