Cxense Display
Findes i: #69 (Oktober/2012) side 14
Artikeltype: Ideer
Forfatter(e): Jakob Engel-Schmidt
   
Smartphones er efterhånden blevet allemandseje, hvorfor mennesker i alle aldre, som det mest naturlige, browser rundt mellem EndoMondo, banken og udvalget af lokale restauranter. Den teknologiske udvikling åbner for enorme kommercielle muligheder men stiller samtidig nye og høje krav til virksomhedernes tekniske kompetencer og kreativitet. For at blive klogere på hvad den gode app består af, har vi bedt Tim Ingvorsen fra Laybls give ti tips.

En simpel app er ikke nødvendigvis en “lille” app eller en app uden funktioner. Men en app de fleste kan bruge og finde ud af. At du laver en god app, er dog ikke ensbetydende med at lave en succesfuld app. Vil du have nogle tips til en god app, så læs videre.

Først 7 ting du allerede burde vide:
1: Du har en lille touchskærm - så udnyt pladsen.
2: Den kører på batterier- så hold igen med unødvendig GPS-brug og andre strømslugere.
3: Den har en ustabil forbindelse til tider afhængig af lokation.
4: Distraheret bruger- Brugeren vil ofte være igang med andre ting mens han/hun bruger din app.
5: Mobilen er blevet personlig- Låner du din Galaxy/iPhone ud til en fremmed?
6: Altid tændt, altid i nærheden, altid forbundet- Altid muligheder.
7: Sensorer- GPS Gyro etc, og flere på vej. Vær kreativ.

Dernæst 10 tips til den gode app. Nogle af dem bør ses som en hjælp til ting du bør forholde dig til, huske, eller inkorporere i din udvikling. Og den er ikke idiotsikker. Listen er bygget udfra de ting, jeg har erfaret mig som Appreneur. Erfaret ved fejltrin og fejlvurderinger. Vi forudsætter som den iværksætter du er, at du har en idé, kender din målgruppe, og nu sidder og kæmper
med at få startet udviklingen. 

1: Responsivitet
App’en skal give respons med det samme, når brugeren har foretaget en handling. Dette er ikke ensbetydende med, at app’en skal loade indholdet med det samme. Husk, at brugeren har en lille skærm, dårlig belysning, er distraheret, eller måske ikke ser optimalt. Derfor, hver gang brugeren interagerer med app’en og trykker på en knap, SKAL der være en øjeblikkelig tilbagemelding fra app’en,så brugeren ved, om han/hun har trykket på den rette knap eller foretaget den rette handling. Sker dette ikke, vil brugeren blive forvirret og klikke rundt på forskellige knapper, indtil en handling finder sted.

2: Tommmelfingre
App’en skal tage højde for, at det er tommelfingre, der bruges til at navigere med. Husk det, når du beslutter dig for et designmønster, som vi senere i artiklen kigger nærmere på. Knapperne skal kunne rammes med en tommelfinger (ca. 44x44 px). Udvikler du en app til folk på farten, bør du overveje, om ikke ALT skal kunne gøres med én hånd med knapperne placeret i bunden, så hånden ikke skygger for skærmen ved interaktion.

3: Nice vs Need
Lav nogle skitser eller mockups af, hvordan din app skal se ud, og hvad den skal kunne. Derefter gennemgå den nådesløst og skær alt væk, der ikke er absolut nødvendigt. Derefter kigger du på det igen, og fjerner lidt mere! Dette er noget af det sværeste at gøre som app-udvikler. Ideerne står lige frem i kø, når man skal lave sin app. Det ændrer ikke på, at hovedparten af brugerne ikke gider bruge 30 minutter på at sætte sig ind i, hvor smart og genial din app er. Hellere én funktion, der virker perfekt, end fem funktioner, der drukner i hinanden. For mange funktioner komplicerer app’en og virker ikke optimalt. 

Lav en liste over “nice to have” vs “need to have”, og igen, vær nådesløs. Du vil få flere brugere på denne måde, da din app ikke vil blive afinstalleret eller glemt, og du vil få “arbejdsro” til at udbygge app’ens funktionaliteter og koncept i takt med, at brugerne bliver flere.

4: Polish/Chrome/Content
Brug tid og ressourcer på at få det til at se ordentligt ud (Polish). Brugeren vil lægge mærke til det og sætte pris på det. En stor del af oplevelsen af en app er det visuelle indtryk. Vi ved, at brugerens telefon er personlig, så hvorfor ikke bruge lidt ekstra tid og ressourcer for at få det rette ’look and feel’ så brugeren føler, at din app er speciel eller passer ind. Vær konsekvent fra starten med valg af logo, ikoner, farver, font m.m.

Sørg for, at din app’s indhold skinner igennem og ikke “chromen” i form af baggrundsbilleder, header, footer og den slags. Brugeren vil se indhold. Har du et “newsfeed” af en art, kan du passende fjerne header og/eller footer i takt med at brugeren scroller, for derved at give mere plads til selve indholdet (Content) også.

5: First impressions
Dit logo i App Store/Google Play er første indtryk for de fleste brugere. Brug tiden og de ressourcer det kræver at få dette til at se professionelt ud. Logoet skal helst give et indtryk af, hvad app’en kan. Eller som et minimum hvad app’en drejer sig om. Dit logo vil kæmpe side om side med +500.0000 andre apps om brugerens opmærksomhed, så find på noget smart for at ikke blive overset.
Hold tekst ude af logoet eller begræns til et minimum. Logoet er lille og har ikke plads til letlæselig tekst af nogen betydning. 

6: Prombts er forstyrrende
Har du downloadet en app, der konstant gør dig opmærksom på ulæste beskeder, handlinger du kan foretage dig og lignende? Det er utroligt irriterende. Undgå at forstyrre brugeren med unødvendige prombts, “ja/nej” dialoger mm. Brug kun hvis absolut nødvendigt, såsom i tilfælde af at logge ud, skifte password, slette indhold m.m. En prompt for at fortælle brugeren, at han har ulæste beskeder, er et absolut no-go. Kan din app ikke formidle det budskab med ”badges”(små tal og ikoner), er der noget galt med dit brugerflade-design.

7: Første brug, og brugen derefter
Første gang din app startes op efter download vil brugeren oftest ikke vide hvad han/hun skal forvente. Alt kan virke lidt diffust. Også selvom din app er “simpel”. Overvej om din app har brug for en introduktion. en guide i form a billeder, der giver brugeren en rundvisning i de forskellige funktioner. Ved du ikke, hvordan sådan en guide ser ud, så download facebook’s app og log ind. Har du den i forvejen, sletter du den og gentager ovennævnte procedure. Det er at foretrække, hvis man ikke behøver en guide for at forstå en app. 

Næste udfordring bliver, hvordan den fortsatte brug skal foregå. Brugeren vil før eller siden lukke app’en ned for senere at åbne den igen. Forsøg, så vidt muligt, altid at bringe brugeren tilbage, hvor han/hun sidst var. Alt andet kan virke forvirrende, da brugeren måske kun har været væk i 15 minutter og nu skal starte forfra i din app. Det er ikke alle typer app’s, hvor dette giver mening, men generelt er det en god idé at fortsætte, hvor brugeren slap. Opstartskærmen (launch screen) for din app må ikke indeholde noget, der ligner knapper. Det vil forvirre brugeren, der begynder at trykke på det statiske indhold. Din opstartskærm kunne være dit “chrome” uden knapper.

8: Stjæl
Det lyder slemt, men det er det ikke. Kig konkurrenterne i kortene, og find ud af, hvordan de har løst udfordringerne. Dit valg af ikoner for interaktioner og handlinger, der kan foretages, bør afspejle det, folk allerede kender. Har du en indbakke, notifikationer, en venneliste, favorit indhold osv? Lad være med at opfinde den dybetallerken. Genbrug så meget som muligt. Brugeren er ligeglad med, om dit ikon for Indbakken ser smart ud, hvis brugeren ikke ved, at ikonet er en indbakke. Du må ikke kopiere fuldstændigt, men lidt tilpasninger af ikoner vil være tilstrækkeligt. Princippet med at “stjæle” bør ikke begrænse sig til valg af ikoner, men også være en inspiration til dit brugerflade design. Dvs. hvordan brugeren kommer fra A til B. 

9: Vælg det rette brugerflade design
Grundet den ofte meget lille skærm, man har til rådighed for mobil-apps, skal skærmpladsen udnyttes maksimalt for også at tillade brugeren nemt at navigere fra ét skærmbillede til et andet. Til dette findes der traditionelt fire udbredte brugerflade designs med hver deres fordele og ulemper. Her en kort gennemgang af disse mønstre. Spil app’s er ikke inkluderet i gennemgangen. 

a) “Single-Screen”
Dette design egner sig kun til app’s, der kun består af én skærm, som navnet antyder. Bedste eksempel på dette er Apple’s egen vejr-app, som er præinstalleret på deres iPhones. Medmindre du vil udvikle en app til at holde øje med udløbsdatoer på mælk, er dette brugerflade design ikke relevant. 

b) “Drill-Down”
Brugt af Facebook både på deres wep-app og native app. Dette design har altid en header. I headeren har vi et menu-punkt, hvorfra alle dele af app’en hurtigt kan tilgås. Grunden til at den går under navnet “drill down” er, at det indhold, der vælges fra menu- unktet, oftest vil kunne navigeres dybere og dybere ned i. Sker dette, erstattes menu-punktet med en “tilbage” knap. Fordele ved dette brugerflade design er dets evne til at få store komplicerede app’s med forskelligt indhold til at virke mere overskueligt. En anden fordel er at Facebook bruger det, og deraf er det mere ’intuitivt’ for brugere af din app, da de kender navigationsmønstret i forvejen. Flere og flere sociale netværk bruger dette designmønster. Se Path til iPhone for mest smarte “drill down” design.

c) “Tab-Bar”
Her er navigationen mellem app’ens indhold placeret i bunden. Dette designmønster er velegnet til små app’s, da hele app’ens indhold vil kunne tilgås fra footeren (Tab Bar). Det er nemt at danne sig overblik over app’ens funktioner og indhold. Og det
er nemt at komme fra en hovedskærm til en anden. Ulempen ved dette design er, at der er plads til max 5-6 knapper i footeren, samt at man ofte ser sig nødsaget til at bruge en header alligevel. “Tab-Bar” designet har den fordel, at det kan tilskynde bestemte handlinger. Det bedste eksempel på dette er “check ind” apps. 

d) Home-screen
Dette design er stadig at finde flere steder trods dets lidt rodede brugerflade. Bedste eksempel på dette design lige nu er “Qype”, som er en “find&check ind” app. Den eneste fordel jeg kan se, dette design har, er det øjeblikkelige overblik over app’ens indhold, der alle kan tilgås fra Home skærmen. Går man dybere ned i indholdet, begynder det hurtigt at blive rodet, og hvis man vil hurtigt fra ét indhold til et andet, skal man oftest først navigere sig tilbage til startsiden med adskillige klik og derfra tilgå det indhold, man vil se. Noget, som både header og footer designet kan tilbyde med færre klik og mere struktur. De fleste har efterhånden også forladt dette designmønster, der ellers var meget populært i det første app-år. 

10:Brugertests
Brugertests og den feedback, det giver, er måske det vigtigste, du kan gøre for din app, når udviklingen begynder. Som enlig app-udvikler vil du konstant skulle håndtere forskellige udfordringer. Alt fra valg af teknologier til valg af farver og designmønstre. Alle disse ting kan hurtigt gøre, at man bliver “fortabt” i sine egne valg. Måske har DU stadigt overblikket og synes, det hele virker logisk. Alt fra koncept til ”look&feel” og brugerflade. Men dine potentielle brugere har ikke samme indsigt som du. Få det testet - og gerne ofte. Identificér din målgruppe og invitér dem til en brugertest, hvor de ikke bare tester din app, men også kommer med eventulle ideer, løsningsforslag, ærlige meninger osv. Find dine test-brugere uden for din egen lille omgangskreds. Dine venner kan meget vel være påvirket af dig og ikke din app. Hvis du skal teste funktionalitet og brugerflade-design, så gør det i mockup’s. Dvs, “tegnet” grafik, så test-brugerne ikke bruger tid og energi på at fokusere på dit valg af farver, ikon valg, m.m. Du kan efterfølgende få input fra dem til alt fra valg af farver og navne til dine funktioner, ikon valg, og alt andet du gerne vil have input på. Sukkerholdig sodavand, kaffe og andet, der kan være med at til at skærpe deres opmærksomhed, kan anbefales.

Og til sidst, ikke et tip, men en konstatering: Din idé er intet værd i sig selv. Det er måden, du eksekverer den på, der betyder noget.

Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 69. Magasinet  udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 50 kr. Abonner ved at klikke her

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign