Cxense Display
Findes i: #39 (Januar/2009) side 38
Artikeltype: Eksport
Forfatter(e): Annemarie Zinck
   
Kunsthåndværkere og designere med lille produktion kan med fordel kigge på det amerikanske marked. Dyre designforretninger på den amerikanske øst- og vestkyst er potentielle aftagere. Da ordrerne på dyrt design ofte er små, knækker den mindre virksomhed ikke halsen på kæmpe ordrer.

Mange små firmaer ser USA som en enorm bid at gabe over, men sådan er det ikke nødvendigvis. Små- og mellemstore virksomheder har muligheder i USA. Det viser erfaringerne fra generalkonsulatet i New York.
    ”Blandt andre små virksomheder med unika designprodukter, som vil egne sig til design forretninger i den høje prisklasse, har gode muligheder på det nordamerikanske marked,” lyder det fra handelsmedarbejder Benthe Montalvo fra generalkonsulatet i New York. Hun er ansvarlig for at hjælpe danske virksomheder, der producerer design- og gaveartikler, ind på det nordamerikanske marked.
    Generalkonsulatet har i de sidste par år foretaget personlige produktpræsentationer til high-end designforretninger på den amerikanske øst og vestkyst på vegne af blandt andre mindre danske designere. Da ordrerne ofte er mindre i dette segment, kan netop de mindre og mellemstore kunsthåndværkere og designere være med, da de kan overkomme produktion og levering.

Fra den jyske vestkyst til den amerikanske østkyst
En af de designere, Benthe Montalvo er ved at hjælpe i gang i USA, er glaskunstneren Agnethe Maagaard. Efter at have hørt om amerikanernes begejstring for dansk glaskunst og inspireret af en artikel i Lemvig Folkeblad om fremme af dansk eksport, henvendte hun sig til Dansk Industri, som anbefalede hende at kontakte generalkonsulatet i New York. En mail og en god hjemmeside gav straks pote og i sommer besøgte Benthe Montalvo glaskunstneren i atelieret på den jyske vestkyst.
    Nu er Agnethe Maagaard så langt, at hendes unikke glaskunst skal udstilles på generalkonsulatet og i Scandinavia House på Manhattan. Samtidig rejser Benthe Montalvo rundt i USA og præsenterer Agnethes glaskunst sammen med firmaet 1:6 Design, som har et samabejde med Fritz Hansen, da 1:6 Design har rettighederne til at producere Arne Jakobsens møbler i miniatureform.
    Men hvorfor tænker en glaskunster overhovedet på eksport?
    ”Her hvor jeg kommer fra er holdningen, at man ikke skal tro, man er noget, men jeg havde en drøm om at komme ud i den store verden. Og jeg havde lyst til at vise, at det kan lade sig gøre,” fortæller Agnethe Maagaard. Og nu hvor det er lykkedes, skorter det heller ikke på positive kommentarer i lokalmiljøet.

USA kan ikke klares hjemmefra
I opstartfasen kan generalkonsulatet i New York tilbyde at oprette et virtuelt kontor, hvor konsulatet fungerer som firmaets kontakt i USA.
    ”Det er meget vigtigt enten selv at være til stede i USA eller have en god repræsentant i landet, når man vil ind på markedet,” siger Benthe Montalvo.
    Tilstedeværelsen medfører, at kunderne føler sig trygge ved, at de hurtigt kan få kontakt til firmaet, som det ellers på grund af tidsforskellen vil være svært at få kontakt til. Der er seks timers tidsforskel til New York og ni til eksempelvis Californien.
    I Agnethe Maagaards tilfælde var det generalkonsulatet, der havde det rette netværk til at være repræsentanten i USA. En mulighed glaskunstneren ikke var klar over eksisterede.
    ”Jeg vidste slet ikke, at man kan få hjælp til den slags – og det tror jeg, at mange andre heller ikke ved,” konkluderer Agnethe Maagaard.
    Ud over det virtuelle kontor på generalkonsulatet i New York er det også muligt at benytte virtuelle kontorer på handelskontorerne i Atlanta, Chicago og Los Angeles samt på Innovation Centre Denmark i Silicon Valley.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign