Cxense Display
Findes i: #37 (November/2008) side 46
Artikeltype: Eksport
   
Et brændende engagement, en hjælpsom japansk partner og kommunikation på Skype tilsat et ordentligt skvæt iværksætterånd har lettet OLTO Copenhagens vej til det japanske marked.

Thomas Buur Mikkelsens engagement brænder igennem på flere meters afstand. Intet under, at den mand kan sælge sand i Sahara – eller det der måske er sværere: Lav-selv-sushi-sæt til Japan.
    OLTO Copenhagen lagde ud med hele verden som potentielt marked. Lige nu er virksomheden inde på det australske, amerikanske, danske og japanske marked. I Australien, USA og Danmark sælges boksene i detailhandlen, mens de i Japan sælges gennem internetbutikken uniquestandards.com.
    Sammen med hustruen Carina Kenfelt og makkeren Jakob Olrik står Thomas Buur Mikkelsen bag ’lav-selv-sushi’ sættet. Og står bag er i den sammenhæng helt bogstaveligt. Design, styring af produktionen i Thailand og Singapore, tilberedning af sushis til fotos, produktion af sushi-opskriftbog. Alt dette styres fra Farum nord fra København.

Ingen penge ude at svømme
De første skridt mod Japan tog OLTO Copenhagen på Iværk07-messen. På Danmarks Eksportråds stand fandt den første rådgivning sted, og snart havde virksomheden en god kontakt på ambassaden i Tokyo. Et par sushibokse blev sendt til en mulig japansk distributør og vurderet.
    ”Denne første melding var, at vores emballage skulle være bedre,” siger Thomas Buur Mikkelsen.
    ”Overfladen er blank og bliver for hurtigt ridset.”
Indpakningen betyder utroligt meget i Japan, mens den ifølge Thomas Buur Mikkelsen eksempelvis er ligegyldig i USA.
    Nu knapt et år efter messen er emballagen godkendt og de første bokse leveret til internetshoppen uniquestandards.com i Japan.
    Inden levering skulle sushisættet fødevaregodkendes både i Danmark og Japan.
    ”Selvom det ikke er en fødevare, skal produktet testes for farlige stoffer, da det jo bruges til madvarer,” forklarer Thomas Buur Jensen. Da der er mange små dele i boksen kostede godkendelsen 25.000 kroner. I Japan kostede den lignende godkendelse kun 5.000 kroner.
    ”Uniquestandards betalte for godkendelsen og de laver også PR for os,” siger Thomas
Buur Mikkelsen, som føler sig utroligt godt behandlet af den japanske partner.
    ”Og boksene er forudbetalt,” tilføjer han. Med andre ord har OLTO Copenhagen ingen penge i klemme.

Skype letter kommunikationen
OLTO Copenhagen benytter sig meget af Skype, når de forskellige dele af virksomheden skal tale med hinanden. Men når det gælder Japan, anbefaler Thomas Buur Mikkelsen, at man kommunikerer på mail for at undgå sproglige misforståelser.
    ”Vi kommunikerer i det hele taget meget via nettet – også på mail med fotos af vore produkter vedhæftet,” siger Thomas Buur Mikkelsen.
    ”Til Japan skal man bare huske at holde på det formelle i sine mails,” råder han.
    ”Og så anses det for høfligt at spørge i stedet for at konkludere.”
    Ved at stille spørgsmål i stedet for at konkludere, sikrer man sig ifølge Thomas Buur Mikkelsen også lige en ekstra gang mod misforståelser.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign