Cxense Display
Findes i: #38 (December/2008) side 40
Artikeltype: Eksport
Forfatter(e): Annemarie Zinck
   
Franchising er den foretrukne måde at drive forretning på i New Zealand. Franchiseenheder har en overlevelsesrate på 94 pct. inden for de første tre år – og det er ikke kun store internationale koncepter, der har succes på markedet.

Den newzealandske franchisesektor er i hastig vækst, hvilket giver gode muligheder for nye virksomheder med bæredygtige franchisekoncepter. Danske koncepter, som har bevist deres duelighed på andre markeder, bør derfor få øjnene op for mulighederne på den afsides beliggende øgruppe.
    Det ligger rigtig godt til den newzealandske mentalitet og kultur at drive egen virksomhed, og New Zealand er derfor det land i verden, der har flest etablerede virksomheder pr. indbygger. Antallet af selvstændige newzealændere er i markant stigning, hvilket blandt andet har banet vejen for en stor vækst i den newzealandske franchisesektor. Faktisk er franchising blevet den foretrukne måde at drive forretning for mange selvstændige, og konceptet er dermed blevet udbredt og anerkendt på nationalt plan. Blandt andet har den newzealandske premiereminister, Helen Clark, for nylig erkendt franchisesektorens vigtighed for nationaløkonomien. Regeringen har derfor valgt at fokusere på at opretholde den solide vækst.

Lille marked – store muligheder
På trods af at New Zealand er et lille marked, er der mange indikationer på det store potentiale, franchising har her. Franchisesektoren udgør på nuværende tidspunkt 12 pct. af landets BNP og omsætter årligt for over 50 mia. kr. Gennem de seneste fem år har der været årlige vækstrater på mere end 20 pct. i antallet af etablerede franchisekoncepter og franchiseenheder. Sektoren er derfor en af New Zealands hurtigst voksende. Væksten forventes desuden at udvikle sig på samme niveau de kommende år på grund af en fortsat stigende interesse for franchising.
    New Zealand har et bredt udvalg på omkring 350 etablerede franchisekoncepter sammenlignet med ca. 200 i Danmark – og det på trods af, at der bor en million færre mennesker i landet. Det newzealandske marked rummer lige knap 20.000 franchiseenheder, hvor det danske kun har ca. 4.000.
Chancerne for succes er store, og statistikker viser, at franchiseenheder i New Zealand har en overlevelsesrate på 94 pct. indenfor de første tre år, samt at 80 pct. af dem bliver rentable.
    Den væsentligste forskel mellem Danmark og New Zealand er, at det i Danmark overvejende er store internationale detailkoncepter der franchises. I modsætning hertil har New Zealand et bredt udvalg af franchisekoncepter i alle størrelser. Derfor er franchising blevet den ideelle måde at starte egen forretning for alle slags selvstændige i New Zealand.
    ”Franchise kan være en fin vej ind på det new zealandske marked for danske virksomheder,” siger handelskommissær Jakob Andersen fra Det danske Handelskontor i Auckland, New Zealand. Han nævner danske BoConcept som et eksempel på en dansk virksomhed, der har fået succes med franchise i New Zealand.
    BoConcept har over 170 butikker på verdensplan. BoConcept besluttede i 2003 at etablere sig i New Zealand, hvor man indgik et samarbejde med en newzealandsk master-franchisetager. BoConcept etablerede i samarbejde med franchisetageren en 800 kvadratmeter stor ”flag-ship” butik i Auckland samt en mindre sub-franchisebutik i Wellington. Begge butikker sælger et bredt udvalg af BoConcepts møbler.
    ”En af fordelene ved franchisekonceptet er, at man kommer tættere på kunderne, da mellemleddet er skåret væk,” påpeger Jakob Andersen, som er klar med råd og vejledning til danske firmaer, der overvejer franchisevirksomhed i New Zealand

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign