Cxense Display
Findes i: #41 (Marts/2009) side 42
Artikeltype: Eksport
Forfatter(e): Inge KJærgaard
   
Brillefirmaet FLEYE har haft fuld fart på siden opstarten i 2002. Europa og Japan er erobret – Australien er næste mål. Og det spænder finanskrisen ikke ben for.

Annette Estø var lige stoppet som direktør på sit tidligere job, så hun var faktisk ikke særlig lun på ideen, da hendes tidligere kollega Lars Halstrøm begyndte at tale varmt for at starte deres eget op sammen med endnu en tidligere kollega.
“Vi havde brugt meget krudt på det sidste firma, så egentlig orkede jeg det ikke. Men han var vedholdende, og til sidst fik han vakt vores nysgerrighed. Og jeg har ikke fortrudt det siden,” fortæller Annette Estø, der er den ene af tre partnere i FLEYE.
Alle tre har brilleerfaring – Hanne Anderson har været butiksbestyrer, Lars Halstrøm har været sælger, og Annette er uddannet optiker – derfor var det en velkendt branche, men de vidste også, at de skulle skabe noget særligt for at komme ud over rampen. Danmark har internationalt en god position som brille-land, og de skulle finde sig selv på det marked.
“Da vi startede op for syv år siden, var brilledesignet meget minimalistisk. Det valgte vi at gå lidt imod, og det gør, at vi har fået en god position. Vi designer til den gruppe, der rent faktisk også bruger flest penge på briller – dem over 40. Og man vil jo gerne være smart, selvom man er fyldt 40,” siger Annette Estø.
En anden vigtig vision for brillefirmaet er service. Selvom det er optikerne, der er deres kunder og ikke dem, der i sidste ende køber brillerne, så bliver der kredset om leveringen.
“Vi er enormt bevidste om, at vi vil bare yde bedste service. Der har været en stor økonomiske fremgang de sidste mange år, og det synes vi, generelt er gået ud over servicen – og nu er man nødt til det. Service har været vigtig for os fra starten,” mener Annette Estø.

Skilsmisse ikke en mulighed

Det går flyvende for FLEYE. I dag har de 15 ansatte i Danmark og 9 i udlandet. De har erobret Europa og Japan – og der er masser af planer i posen. Men som det er for mange iværksættere, så er starten hård. Heller ikke FLEYE kunne krybe uden om den. De valgte så oveni ikke at hæve løn, før den var tjent, og det betød, at ingen af dem fik løn det første år.
“Når der er penge mellem folk, så kan der blive uenighed, og det ville vi ikke. Vi måtte stramme balderne og generere omsætning, så det aldrig blev issue. Men det trak tænder ud – og det kræver en stor forståelse hos ægtefællen,” siger Annette Estø. 
Mange har også kommenteret tallet – tre kan være et ulykkesnummer, når det gælder samarbejde. Men ikke for disse tre.
“Vi havde rejst meget sammen, og når man er træt og presset og har jetlag, så kommer ens sande natur frem. Hvis vi kunne holde hinanden ud gennem det, så kan man klare det meste. Vi er meget forskellige, men vi vidste, at vi indgik en form for ægteskab – men et, hvor skilsmisse ikke er en mulighed. Hvis det sker, falder firmaet fra hinanden,” fortæller Annette Estø.
FLEYE søgte også straks hjælp udefra. Annette Estø fremhæver deres revisor, som er en god sparringspartner. Erhvervsrådgiveren i banken har de også draget nytte af. Hvad de først senere opdagede er alle de steder, der er til for iværksættere.
“Det er først senere, vi er blevet bedre til at trække på steder som væksthuse, Danmarks Eksportråd og DI. Jeg ved ikke, om vi havde skyklapper, vi var slet ikke klar over, at vi kunne få hjælp, men der er mange steder, hvis man er en lille smule åben,” siger hun.

Må lege bank
Det er ikke længere fremgangstider, og finanskrise står i alles bevidsthed. Det er en ubarmhjertig krise, som rammer både store veletablerede firmaer, og nye iværksættere. Men for FLEYE betyder det ikke tilbagegang, de har endda ansat en medarbejder mere ved årsskiftet. Men krisen betyder, at de må lege bank.
“Når man køber i Østen, så betaler man forud, men mange af vores kunder presser os på betalingsfristen. Det betyder pludselig, at vi må lege bank. Vi har måttet gå til vores bank og lave likviditetsregnskaber. Netop det, vi ikke ville. Men sådan er tiden lige nu,” siger Annette Estø.
Det kan også betyde, at de må sætte ind på flere, nye markeder for at sikre den fremgang, de så sikkert kører mod.
Her kan det også være hjælp at hente udefra.
“Når vi skal ind på nye markeder, er det en det en stor hjælp at få en kvalificeret markedsanalyse, og det kan vi få hos Dansk Eksportråd. De har også været en stor hjælp på vores nuværende markedsindtog – nemlig Australien,” siger hun.
Her har Dansk Eksportråd fundet fem kandidater til en lokal salgsstilling. FLEYE har valgt to ud, som de holder videokonference med i Udenrigsministeriets lokaler.
“Det ville være bekosteligt for os at flyve til Australien for at møde en potentiel ansat. På denne måde kan vi afholde samtale, og så flyve vedkommende til Danmark til oplæring, hvis det er en kvalificeret ansøger,” siger Annette Estø.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign