Cxense Display
Findes i: #54 (Oktober/2010) side 4
Artikeltype: Leder
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Istedgade har fået et nyt spisested, Burger & Bun, der slår sig på burgere til den hampre pris à kr. 125,-. Med fritter til 35 ender man på kr. 160 før man har fået drikkelse – hvilket formentlig er Københavns dyreste. Ifølge anmeldelserne på aok.dk er kunderne rimelig utilfredse med kvaliteten af burgerne, og brokker sig også over prisen. Men da man jo kan se prisen på menukortet, må brokken handle om, at varen ikke lever op til de penge, man skal lægge for den. Der skal immervæk en særlig oplevelse til for at man ikke føler sig snydt med en 160 kroners burgermenu – uden drikkelse.

Set fra et iværksættersynspunkt synes jeg, det er en vanvittig spændende historie. For tænk, at FOLK VIL GIVE 160 KRONER FOR EN BURGER MED FRITTER! Hvis man kan skabe forventningen om, at man får byens bedste burger, så er der jo praktisk talt ikke noget loft for, hvad man kan tage for varen. Det kræver immervæk nosser at lancere en burger til den pris, i en gade, hvor der ikke ligefrem mangler alternativer. Det kræver også en vis portion stamina at gå offentlig bodsgang, som Burger & Bun gør på deres website burgerbun.dk, hvor de beklager, at de i åbningsugen ikke har levet op til hverken kundernes eller deres egne forventninger. En åben kommunikationsstrategi, der passer til en verden med sociale medier – og som mange langt større virksomheder kunne tage ved lære af. Det bliver spændende at følge det i bund og grund innovative iværksætterkoncept – held og lykke skal de i hvert fald have.

En anden vanvittig spændende historie står det danske mobil-app firma Endomondo for – dette nummers hovedhistorie. Brugerbasen på firmaets community vokser med astronomisk hastighed og firmaet er i dag førende på verdensplan. Når det er en sjov historie i iværksættersammenhænge, er det ikke mindst fordi det er stiftet for bare tre år siden af tre iværksættere med ikke meget andet end en god idé og en smule opsparing. Firmaet har lidt kapital inde, men det er de gode gamle iværksætterdyder, der præger teamet bag. De er på det nærmeste allergiske overfor udgifter og klarer stadig alt inhouse. 

Det globale marked er også i sigtekornet for Anders Schepelern, der står bag firmaet Wordy.com. Han er en smut i London, udvalgt til den førende europæiske iværksætterevent for high tech-startups, Seedcamp. Herfra tikkede der en rapport ind kort før redaktionens slutning, krydret med lidt billeder fra iPhonen. Det er ikke for børn og svage sjæle, som du kan læse inde i bladet.

Skal du selv ud i verden med dine produkter, kan du måske få brug for artiklen om remburser. En betalingsmåde, der især egner sig – og nogle gang kræves – ved handel med lande uden for EU, men som ikke desto mindre er relativt ukendt hos mange små og mellemstore virksomheder. 

Og er du så langt, at du begynder at tænke på at afhænde din forretning, er der råd at hente i David Madiés artikel. Han ser på, hvad du allerede nu kan gøre for at ejerskiftet bliver nemmere at gå til, når det en dag bliver relevant.

Om du er til gourmetburgere, løbeture i efterårs(u)vejret eller bare en god gang indspark til at få noget ud af den køligere tid, så er vognen hermed spændt for hesten, og jeg vil blot ønske:

 

God læselyst

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign