Cxense Display
Findes i: #43 (Maj/2009) side 4
Artikeltype: Leder
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Mange iværksættere lægger i disse år deres hoveder i blød for at finde på nye sociale netværkstjenester på nettet. Facebook-feberen har ramt os, men ligger der mon nye koncepter og venter på i fremtiden, som ingen endnu har tænkt på? Højest sandsynligt. Til ugunst for alle disse håbefulde sjæle må det konstateres, at det synes at være et kendetegn ved i hvert fald nogle af de store netværkstjenester, at de i starten slet ikke ville være det, de endte med at blive. Det er lidt som den gamle bibelhistorie, hvor Herren giver rigdom til dem, der ikke beder om det (i en anden boldgade er det som bekendt en del sværere at score, hvis man rent faktisk prøver på det...). Åndssvagt princip, men ikke uden empirisk substans. Facebook startede som en måde at genfinde sine gamle klassekammerater, og er som bekendt endt med en himmelfart af dimensioner. Og nu er der så projektet YouNoodle – en netværkstjeneste til iværksættere. Det vil sige – det var slet ikke det, der var meningen til at starte med. Det kan du læse mere om i interviewet med Torsten Kolind inde i bladet.
Men uanset om man rammer guldåren eller ej, så er det fedt at være iværksætter.
”Vi gør de ting, de andre går og siiiiger”, sang Shubidua. Tit lægger man øre til andres gode ideer – men forskellen består ikke kun i om man har dem eller ej. Den består i, at vi iværksættere GØR det. Det kan man godt stoppe op og rose sig selv lidt for en gang imellem, når arbejdet bliver for surt og stressen kryber lidt for tæt på hjertet. Vi skal ikke sidde på plejehjemmet og høre alle de andres vilde iværksætterhistorier – ja, det skal vi måske også, men vi har selv gode historier at bidrage med. Det gælder faktisk uanset om man har iværksat en succes eller om man gik ned med det der skulle have været et verdensomspændende emperie bygget på en unik idé. Som – ak og ve – var forud for sin tid, eller bare ikke passede til et marked, hvor bankfolk ikke er vant til at regne med så mange cifre, som i ens forretningsplan. Eller måske kunne investorerne ikke se det geniale i ideen – de lider ikke altid af samme fremsynethed som os iværksættere.
Nok fabuleren. Vi har som sædvanlig samlet inspiration fra nær og fjern og tilbage herfra er blot at ønske: God læselyst.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign