Cxense Display
Findes i: #50 (Februar/2010) side 4
Artikeltype: Leder
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

 Hvad søren, er vi allerede blevet så gamle? Den er god nok – du sidder med den halvtredssindstyvende udgave af IVÆRKSÆTTEREN i hånden. Fra bootstrap-lanceringen af bladet i 28 sider i maj 2003 til i dag har vi været langt omkring, og et lille tilbageblik må være på sin plads. Der er selvfølgelig de 50 succeshistorier om danske iværksættere, som – for de flestes vedkommende – har fyret den af på den store bane. Det var og er bladets grundtanke at vi kan lære af dem, der gør det godt. De giver os viden og inspirerer os, og er man som iværksættere er flest, motiverer det også til at blive ved, når man læser om, at det kan lade sig gøre at få succes. Ikke mindst når det hele ser lidt håbløst ud. For er der én ting, der går igen i de mange interviews vi har bragt, så er det, at de færreste kommer i mål uden at have begået fejl undervejs, og at mange har været rigtig langt ude i tovene, før det begyndte at gå godt igen. Jeg husker f.eks. interviewet med Johnny Laursen – stifteren af forlaget Benjamin – i nummer 3, hvor han fortalte, at de på et tidspunkt kun fortsatte, fordi de havde lånt en million kroner privat, som jo skulle betales tilbage. Eller Allan Feldt – manden bag Aqua d’Or – som i vores allerførste udgave fortalte, hvordan han havde plantet en halv sandhed på bagsiden af Børsen da ingen ville købe hans kildevandsautomater. Han bildte dem ind, at et stort amerikansk firma var ved at etablere sig i Danmark, selv om det kun var ham selv, der som lille iværksætter importerede de amerikanske automater. Så begyndte telefonerne at ringe, og millionerne at rulle ind (begge historier kan du læse på ivaerksaetteren.dk).
Der er sket meget inden for både iværksættermiljøet og bladverdenen i de snart syv år, vi har været på banen. Den offentlige støtte til iværksættere har været reformeret ikke mindre end to gange, senest med dannelsen af væksthusene, og private netværk, foreninger og webtjenester er kommet og gået med de ildsjæle, der skabte dem – nogle succesfulde, andre mindre så.
Nettet spiller en større og større rolle for medier i dag, ikke mindst fordi annoncørerne i stigende grad efterspørger webannoncering, og læserne vil have mulighed for at finde den information, de skal bruge, når de skal bruge den. Sidste år lagde vi vores artikelarkiv online, og her i starten af 2010 vil de ske en yderligere styrkelse af vores tilbud på ivaerksaetteren.dk.
50 numre skal ikke være en undskyldning til at hvile på laurbærene. I dette nummer er der iværksætterinnovation af den ægte slags på programmet, krydret med lidt netværk (ikke alles favoritemne, men læs den nu bare – Simone Lemminge Andersen har faktisk noget på hjerte!), PR, aktuelt fra den danske og internationale iværksætterundergrund, ideer, nye bøger, etc.
Herfra skal blot ønskes godt foretagsomt februar og...

God læselyst!

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign